Czy wydajność może być aż tak rozbieżna między Windowsem 11 a Linuxem?
Wydajność zależy od wielu rzeczy.
W dystrybucji linux większość rzeczy da się konfigurować, choć nie wszystko i nie wszystko może być łatwe.
Można zmienić
1. Środowisko graficzne
2. Sterownik graficzny ( otwarty, zamknięty - Intel ma tylko otwarty )
3. Liczbę uruchomionych usług
4. Rodzaj usług / aplikacji. Niektóre aplikacje są lżejsze, a nie które cięższe.
5. Priorytety usług
6. Menadżer systemu i usług, ale zazwyczaj wraz z całą dystrybucją
7. Konfiguracja menadżera usług. (np. wielkość pliku logu )
8. Na wydajność ma też wpływ czy używa SWAP
9. Dysk SSD czy HDD
10. Rodzaj i wersja kernela
11. Do tego dochodzą ustawienia CPU i GPU
- Częstotliwość stała, automatyczna i jeszcze jakieś tam. ( Niektóre gry radzą włączyć stałą na maksimum - ja nie zauważyłem różnicy wydajności )
- W ustawieniach Nvidii mogę zmienić " Ustawienia Obrazu " np. na " Wysoką Czystość " lub " Wysoką Wydajność " ( bez tej wydajności to ciężko mi się gra )
12. Ustawienia internetowe.
Np. Jeśli zapora internetowa będzie logować każde zdarzenie to będzie to spowalniać system.
Czasami ludzie używający laptopów używają też gotowych programów ze skryptami ( np. pozwalają zmniejszyć częstotliwość zapisywania danych na dysku )
generalnie te programy o których mam na myśli zostały
stworzone do zmniejszenia zużycia sprzętu kosztem wydajności sprzętu, czyli będzie np. mniej zużywał prądu, ale może także zamulać.
Np. TLP , thermald , laptop-mode-tools
https://itsfoss.com/reduce-overheating-laptops-linux/Możesz poczytać przykładowe poradniki, tylko bierz pod uwagę że niektóre rady / polecenia mogą nie pasować do dystrybucji której używasz.
1.
https://wiki.archlinux.org/title/Improving_performance2.
https://ubunlog.com/pl/zoptymalizowa%C4%87-wydajno%C5%9B%C4%87-Ubuntu/3.
https://ubuntupit.com/how-to-speed-up-ubuntu-linux-must-follow-tips/EdytowanoA jeszcze nie wspomniałem o wydajności samych gier.
Na wydajność ma wpływ
1. Czy gra jest natywna, czy używa dodatkowych nakładek ( Wine, Proton )
2. Ustawienia nakładek, np. niektóre gry działają lepiej w starszej wersji DirectX
3. Czy nakładka " radzi sobie " z technologiami gry.
Grając kiedyś w grę " Warframe " musiałem wyłączyć pewne " ulepszenia gry " w ustawieniach gry, żeby gra działała płynnie i nie wykrzaczała się.
4. API pod jakie dana gra została stworzona.
W teorii na karcie graficznej AMD powinieneś odczuć mniejsze różnice w wydajności w grach obsługujących technologię Vulkan
Gorzej może być przy OpenGL i DirectX.