Co może być dla ciebie zaskoczeniem dev-c++ wykorzystywał(bo to martwy projekt chyba) kompilator mingw które to jest portem linuksowego gcc na platformę Windows:)
Myślę, że na początek wypadało by się zaznajomić z kompilatorem i całą jego narzędziową otoczką- przynajmniej pobieżnie- czyli GNU toolchain. Głównie zwróciłbym uwagę na podstawowe opcje gcc, poznał narzędzia z binutils(tak, żeby wiedzieć, że są i jak ich użyć gdy zajdzie potrzeba), koniecznie musisz poznać gdb(lub chociaż jakąś graficzną nakładkę na debbuger), z pewnością okaże się, że make oraz umiejętność pisania makefile znacznie ułatwi życie nawet przy prostych kilku plikowych projektach. Raczej podarowałbym sobie autotools.
Cała reszta dotyczy tylko i wyłącznie tego CO chcesz pisać. Np. algorytmy grafowe możesz oprogramować bez zmiany jednego znaku identycznie na każdym systemie, ponieważ nie wymagają one nic poza możliwościami samego języka, natomiast np. MFC czy jakąkolwiek część winapi nie uświadczysz, więc jeśli chcesz np. napisać sterownik silnika krokowego na porcie USB lub aplikację okienkową to niestety musisz nauczyć się jak to się robi "po linuksowemu".
Prawdopodobnie zapytasz też jakiego edytora używać- wg mnie trzeba zaznajomić się z każdym szerzej znanym. Osobiście jednak nienawidzę "wielkich środowisk" programistycznych(na wzór VS np. kdevelop, anjuta), gdyż często więcej tracę czasu na walkę z nimi samymi/ustawieniemi niż z kodem. Do większości zadań wystarcza mi spokojnie Geany(czasem jakiś plugin np. git wlączę)+ddd+dobry makefile
np. aby robić aplikacje okienkowe pewnie zaprzyjaźnisz się z QT albo GTK(ja lubię obiekty i pisuję w GTKmm), jeśli chcesz pisać gierki zainteresujesz się OpenGL, jeśli będziesz chciał pisywać aplikacje blisko związane ze siecią/systemem polecam lekturę W. Richarda Stevensa- książki zdecydowanie kultowe:D Podobnie sprawy się mają ze wszystkim- musisz określić jakiego typu programy chcesz pisać..