Nowe posty

Autor Wątek: Uprawniena dla nowego usera..  (Przeczytany 8237 razy)

root_ssh

  • Gość
Uprawniena dla nowego usera..
« dnia: 2008-02-22, 17:38:08 »
Witam! Jestem początkującym użytkownikiem Debiana. Dokładniej mówiąc mam serwer dedykowany...
Stworzylem nowego usera. I jak mu zablokować dostęp do wszystkich katalogów poza jego własnym /home/nazwa_usera.. w Panelu Webmin nic takiego nie ma.. user dla kolegi, a nie chce, aby latał po całym linuxie, bo jeszcze coś usunie i dopireo będzie kicha. Nawet jeśli może tylko czytac to i tak za dużo, bo mam tam ważne pliki z hasłami.

TheUsh

  • Gość
Uprawniena dla nowego usera..
« Odpowiedź #1 dnia: 2008-02-22, 18:16:19 »
hmmm, raczej niemożliwością jest, aby zwykły user miał prawo usunąć/wyedytować jakikolwiek plik i namieszać w systemie. Od tego są odpowiednie prawa nadawane plikom, które od początku instalacji są już ustawione tak, aby tylko administrator mógł dokonać zmian w systemie. Zwykłym przeglądaniem katalogów ci ten kolega nic nie zrobi, ale jak już się upierasz, to po prostu w prawach do danego katalogu ustaw aby nie miał prawa przeglądania i tyle. Co do plików z hasłami np. w /etc to na pewno on i tak nie ma do nich dostępu.

root_ssh

  • Gość
Uprawniena dla nowego usera..
« Odpowiedź #2 dnia: 2008-02-22, 18:38:58 »
Tak, tylko jak ustawić prawa do tych katalogów, bo ja nie mam zupełnie pojęcia :)?

tadzik1990

  • Gość
Uprawniena dla nowego usera..
« Odpowiedź #3 dnia: 2008-02-22, 18:41:27 »
są ustawione domyślnie

na przyszłość:
man chmod

:)

root_ssh

  • Gość
Uprawniena dla nowego usera..
« Odpowiedź #4 dnia: 2008-02-22, 18:43:13 »
Nie są! User może latać po wszystkich katalogach innych userów ;).. Na shells.pl widziałem, że jak chciałem wejść do czyjegoś konta to było: "BRAK DOSTĘPU!" ..

TheUsh

  • Gość
Uprawniena dla nowego usera..
« Odpowiedź #5 dnia: 2008-02-22, 18:47:40 »
Cytat: root_ssh
Tak, tylko jak ustawić prawa do tych katalogów, bo ja nie mam zupełnie pojęcia :)?