Nowe posty

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - 1709

Strony: [1] 2 3 ... 143
1
Tips & Tricks / Odp: Przydatne Linki
« dnia: 2019-05-23, 18:05:04 »
Zbiór linków odnośnie programowania:
https://github.com/EbookFoundation/free-programming-books/blob/master/free-programming-books.md#graphics-programming

Jak sie wskoczy poziom "wyzej" w linku mozna znalesc plik "free-courses-pl.md"
co po otwarciu daje odnosniki w jezyku Polskim.
https://github.com/EbookFoundation/free-programming-books/blob/master/free-courses-pl.md

2
Napisze dosadniej.
Prosze sie nie upierac ze opcja " Skompiluj " służy do uruchamiania aplikacji.
Ta opcja służy do przekształcenia kodu napisanego w plik binarny.

To tak jak
- szukanie swietego mikolaja w Wielkanoc, bo to jest święto
- zglaszac buga bo aplikacja znika po nacisnieciu "Zamknij"
- zglaszac buga ze po kliknieciu "Zapisz" aplikacja sie automatycznie nie zamknie

A co do " Zbuduj -> Execute " to w programie po prawej stronie masz trójkącik maly i w nim opcje i masz opcje "Wykonaj" i to jest to samo.
I widzisz w otwartym terminalu jak sie wykonal twoj program ... oczywiscie musial wypluc blad, bo widowcznie masz cos zle napisane. 
Ale to nie bylo głównym pytaniem tematu.

3
Czyli nie chcesz kompilowac , a tylko uruchomic skrypt. To tylko musisz przejrzec opcje i ustawienia Geany.
- Moze cos zle klikales
- Moze musisz zmienic ustawienia
Moze ktos kto Geany uzywa to pomoze.


Edytowane
Zainstalowalem Geany na Mincie. Jest tam opcja "Wykonaj" i dziala prawidlowo, na przykladowym skrypcie z rozszerzeniem *.py
W "Narzedzia-ch" sa skroty, wiec zgaduje ze na tej podstawie program wie jakiego programu uzyc.
A ze na zdjeciu wyzej masz blad z kompilacji, a piszesz ze chcesz uruchomic, to zgaduje ze sie poprostu pomyliles.

4
Jak skompilowac https://askubuntu.com/questions/324871/how-to-compile-a-python-file
Jak skonfigurowac Geany https://wiki.geany.org/howtos/configurebuildmenu
Jak pisac plik makefile gdybys chcial taki napisac https://www.gnu.org/software/make/manual/make.html
Mozesz tez zobaczyc http://www.ianbicking.org/pythons-makefile.html
Ale dla pewnosci przejzyj kilka gotowych juz projektow w Pythonie jak one sa zrobione oraz ich instrukcje dla developerow.
Poniewaz zwykle uzywalem
python setup.py build
python setup.py install
korzystajac z tego https://docs.python.org/2/install/
zamiast makefile dla plikow pythona,
czyli powinienes takze zobaczyc  https://docs.python.org/3/distutils/setupscript.html

5
Konfiguracja / Odp: błąd make kernel 5
« dnia: 2019-05-16, 11:16:48 »
Wklejanie tego samego bledu jest bezcelowe,
lepiej zapoznaj sie z dokumentacja https://www.kernel.org/doc/html/v5.0/process/changes.html
lub skompiluj jak Ci radzą ;)
Poniewaz
1. Korzystanie z domyslnych opcji jest to najlepszy sposób jesli nie potrafisz poprawiac kodu.
2. Zawsze mozesz sprawdzic na innym kernelu.
( jesli dzialalo wczesniej zawsze mozesz developerom zglosic blad )
3. Zawsze mozesz sprawdzic i porownac pliki budowania roznych dystrybucji.

Dodatkowo przy budowaniu
- wiedz ze lista zaleznosci moze sie zmniejszyc w zaleznosci od wybranych opcji w .config
- zawsze sprawdzaj wersje zaleznosci czy jest "odpowiednia", jesli cos sie nie kompiluje

Edytowane
I jeszcze sobie mozesz przetestowac nawet na innej dystrybucji, np. Gentoo
https://wiki.gentoo.org/wiki/Safe_CFLAGS#Ivy_Bridge

6
Karty muzyczne / Odp: CMI8738/CMI8768 debian 9
« dnia: 2019-05-10, 17:43:45 »
Ale po co ?
Nawet jesli  cokolwiek chcesz recznie zmieniać to zapoznaj się z dokumentacja danego programu / produktu.
To jest chyba oczywiste.

Bo po pierwsze ja nie chce robic i pisac poradnikow na nowo skoro moze juz sa.
Po drugie poczytaj troche, zjedz cos pozywnego, odpocznij, moze napij sie dobrej kawy i jeszcze raz poczytaj, potestuj sobie.
Cytuj
Cytuj
Multimedia audio controller: C-Media Electronics Inc CMI8738/CMI8768 PCI Audio
Bo podales wynik lspci, jakby tylko one istnialo. A przeciez tez sa inne programy.
- W jednym z linkow miales liste sterownikow i costam jeszcze. Wiec mozesz porownac nazwy i moduly przetestowac.
- Jeden modul moze wspierac kilka urzadzen i z innymi moze Ci nie dzialac.
- Byc moze ( tego nie wiem ) moze byc modul zajmuje sie np. koloryzowaniem dzieku lub komunikacja z jakimis programami, ale glownym sterownikiem nie jest.
Jak nie poczytasz, sprawdzisz, to sie nie dowiesz.


Edytowane.
Taki przyklad ...
1. lspci pokazuje Ci C-Media Electronics gdzie jest nazwa producenta ale nr.  CMI8738/CMI8768 jest troche dziwny,
a przeciez chyba moglbys sprawdzic jak wyglada to w komputerze i porownac to ze zdjeciami w internecie, a moze tam jeszcze jest jakas naklejka i nazwa.
Nie wspominajac juz o innych programach.
2. Zaluzmy ze wkoncu znalazles na pomoca innego programu dokladny model lub doszles po chipsecie
Z linkow ktore Ci dawalem masz liste kart producenta C-media https://www.alsa-project.org/wiki/Matrix:Vendor-C-Media
Jak wybierzesz konkredny model to przekieruje do strony producenta gdzie mozesz poczytac wiecej https://www.cmedia.com.tw/products/PCI_PCIe_AUDIO
3. Z listy modulow mozesz po nazwie wyluskac ktore obsluguja dzwiek twojej karty dzwiekowej
Nazwy sterownikow na stronie https://www.alsa-project.org/wiki/Matrix:Main
i z lsmod  i nazwa chipsetu sa podobne. ( cm lub cmi )
i otrzymujesz liste powiazan
Module                  Size  Used by

snd_pcm               110592  5 snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_hda_core,snd_cmipci
snd                    86016  27 snd_hda_intel,snd_hwdep,snd_seq,snd_hda_codec,snd_opl3_lib,snd_timer,snd_mpu401_uart,snd_rawmidi,snd_cmipci,snd_hda_codec_generic,snd_seq_device,snd_hda_codec_realtek,snd_pcm
snd_cmipci             40960  4
snd_mpu401_uart        16384  1 snd_cmipci
snd_opl3_lib           20480  2 snd_cmipci,snd_opl3_synth
gameport               16384  1 snd_cmipci
Mozesz nawet sprawdzic dokumentacje po nazwie sterownika "cm" lub "cmi"  https://www.alsa-project.org/wiki/Matrix:Module-cmi8330
Jak nie wiesz do czego sa inne moduly to sprawdz w wyszukiwarce, najszybszy sposob.
Naucz sie wiecej o Linuxie, a zwlaszcza o modulach https://www.cyberciti.biz/tips/how-to-display-or-show-information-about-a-linux-kernel-module-or-drivers.html
$ modinfo snd_cmipci
filename:       /lib/modules/...../kernel/sound/pci/snd-cmipci.ko.xz
license:        GPL
description:    C-Media CMI8x38 PCI
author:         Takashi Iwai <tiwai@suse.de>
alias:          pci:v000010B9d00000111sv*sd*bc*sc*i*
alias:          pci:v000013F6d00000112sv*sd*bc*sc*i*
alias:          pci:v000013F6d00000111sv*sd*bc*sc*i*
alias:          pci:v000013F6d00000101sv*sd*bc*sc*i*
alias:          pci:v000013F6d00000100sv*sd*bc*sc*i*
depends:        snd-pcm,snd-opl3-lib,snd-mpu401-uart,snd,gameport
intree:         Y
vermagic:       ...... SMP mod_unload 686
parm:           index:Index value for C-Media PCI soundcard. (array of int)
parm:           id:ID string for C-Media PCI soundcard. (array of charp)
parm:           enable:Enable C-Media PCI soundcard. (array of bool)
parm:           mpu_port:MPU-401 port. (array of long)
parm:           fm_port:FM port. (array of long)
parm:           soft_ac3:Software-conversion of raw SPDIF packets (model 033 only). (array of bool)
parm:           joystick_port:Joystick port address. (array of int)

7
Od czegos te translatory jezykow obcych sa, a czasami tekst nawet przeczytają.
Z tym  Unreal Engine to mnie zaskoczyles, bo wydawalo mi sie ze obsluguje tylko C lub C++
https://docs.unrealengine.com/en-US/Programming/QuickStart
a jednak przez wtyczke, czyli przez cos w rodzaju protezy da sie takze uzywac Pythona

Cytat: translator
Python VM stara się zapewnić łatwy dostęp do wszystkich wewnętrznych urządzeń api + UE4 i ich odbicia systemu.
... Nie jest to sposób na uniknięcie  " blueprints " lub c ++, ale jako dobry towarzysz dla nich (choć zmniejszenie ilości c ++ wymaganej do kodowania gry może być ciekawą rzeczą;). Jeśli twój program rozwoju jest już oparty na pythonie (Maya, Blender, ...), wtyczka ta mogłaby z łatwością pomóc w zintegrowaniu w unreal.
https://github.com/20tab/UnrealEnginePython

lub tez https://docs.unrealengine.com/en-us/Editor/ScriptingAndAutomation/Python

8
Z nazwaniem tego gotowym silnikiem chyba przesadziłem.
Znalazlem cos takiego o programowaniu  w pygame https://www.academia.edu/4902929/Beginning_Game_Development_with_Python_and_Pygame
I cos takiego o fizyce w pygame http://www.petercollingridge.co.uk/tutorials/pygame-physics-simulation/
Cos takiego o matematyce https://www.youtube.com/watch?v=GpsKrAipXm8
I cos takiego o swietle https://gamedev.stackexchange.com/questions/59481/adding-lighting-pygame
https://stackoverflow.com/questions/31038285/python-pygame-game-lighting
Żałuje ze nie moge znalesc filmiku o rozwijaniu sie gier,
jak ludzie byli błyskotliwi tworząc np. wzory tak aby efekt światła był bardzo realistyczny przy jak najmniejszej liczbie obliczeń.

Mam nadzieje ze sie przyda.

9
Moze jednak odrobine wyjasnie ...
PyGame jest gotowym silnikiem 3D https://pl.wikipedia.org/wiki/Pygame
i jak tam doczytasz https://pl.wikipedia.org/wiki/Simple_DirectMedia_Layer
dlatego nazwałem to protezą.
Czyli musisz wybrać czy chcesz korzystać z gotowych silników gier, czy chcesz tworzyć własne silniki gier.
Z czego to drugie nie zawsze jest proste, ponieważ często są tam wykorzystane rożne techniki tworzenia np. światła i matematyka. ( macierze, wzory )

10
Karty muzyczne / Odp: CMI8738/CMI8768 debian 9
« dnia: 2019-05-08, 14:16:08 »
Twoj problem, a zadane pytania to moze byc calkiem inna rzecz.
Na samym poczatku dalem Ci linka sugerujac ze problem rownie dobrze moze byc  w samym "LXPANEL LITTLE SOUND MIXER"
Gosc w tamtym temacie nie naprawil tego, ale skorzystal z obejscia, jesli mozna to tak nazwac.

1. Upewnij sie ze korzystasz z Pulse Audio
Watpliwosc ta mam po zapoznaniu sie z dokumentacja Debiana  https://wiki.debian.org/PulseAudio#PulseAudio-1
Bo zakladam ze Debiana uzywasz z jakims srodowiskiem graficznym.
2. Jest [ Jeśli ] regulacja głośności za pomoca innych aplikacji działa, a nie dziala tylko z "LXPANEL LITTLE SOUND MIXER"
to problem jest z brakiem obslugi Pulse lub bledem w "LXPANEL LITTLE SOUND MIXER".
I ja bym ewentualnie zglosil problem developerowi
lub sprobowal przejsc na Alse jako obejscie problemu.
A od tego najlepiej uzywac poradnikow, najlepiej najnowszych jesli istnieja.
( ze wzgledu ze jak wspomnialem wyzej, w zaleznosci od dystrybucji, moze to byc problematyczne )
https://wiki.debian.org/PulseAudio#Dynamically_enable.2Fdisable
Wiecej nic mi sie nie nasunelo w wyszukiwarce.

11
Z ksiazki pod  tytulem"ja sie nie znam, ale sie wypowiem".
Poniewaz kiedys troche probowalem sie uczyc.

Python jest dość topornym jezykiem do gier, poniewaz nie wiele w nim samym mozna bylo kiedys zrobic.
Byc moze wynika to z jego przeznaczenia.
Jeśli przejrzysz kody zrodlowe ( lub sam kod gotowy) popularnych gier, to moze zauwazysz ze python jest bardziej do ustawien gier, konfiguracji i korzystania z polaczen internetowych,
poniewaz latwo mozna konfigurowac pliki bez koniecznosci ponownej kompilacji kodu.
Jego mozliwosci wzrastaly dopiero z czasem kiedy zaczeto dodawac
- "programowanie obiektowe",
-  nowe biblioteki / wtyczki pozwalajace pisac w innych jezykach zeby wykorzystac ich mozliwosci  https://wiki.python.org/moin/IntegratingPythonWithOtherLanguages
-  nowe biblioteki / wtyczki pozwalajace / moduly / silniki ubugacajace mozliwosci pythona  https://wiki.python.org/moin/UsefulModules
I jak sie dobrze przypatrzysz, to dla gier znajdziesz tam PyGame
( po czytaj o PyGame troche, to jest troche jak proteza, mimo ze costam mozna w nim zrobic )

Dla poczatkujacych,
polecam znalesc fora, nawet jesli beda po angielsku i w nich poradniki jak uczyc sie danego jezyka.
Podstawa nauki powinna byc przedewszystkich dokumentacja jezyka programowania, ale z tym tu bywa rożnie.
- Po pierwsze jest cos takiego jak podstwawy w danym jezyku.
Czyli wspomniane wczesniej " zmienne, operatory, instrukcje, pętle, wyjątki ... "
- Po drugie jak korzystać z danej biblioteki, czy języka.
Bo sa "sprytni" ktorzy zapamietaja ze tak sie wyraze wszystkie opcje danej biblioteki.
A sa tacy ktorzy potrafia efektywnie wyszukiwac tego czego potrzebuja w danej chwili lub podpowiedzi.
( pomijajac ze IDE czasami tez potrafi uzupelnic poczatkej wpisywanej nazwy )
- Nie wiem czy warto tez wspomniec o " gramatyce " , jezeli mozna to tak nazwac.
( lub bardziej chodzi o skladnie / budowe skryptow )
Jedni uzywaja bardziej " jezyka obiektowego " , inni bardziej typu " listy zadan " , albo uzywaja skrótów.
Na tym sie nie znam wcale, moze to kwestia przyzwyczajenia, moze kwestia sprawnosci pisania, a moze cos innego ...
Nie wiem, jak ktos zobaczy, nauczy sie, niech sam zdecyduje lub skorzysta z rad bardziej doswiadczonych uzytkownikow, jak jest lepiej pisac.

12
Karty muzyczne / Odp: CMI8738/CMI8768 debian 9
« dnia: 2019-05-07, 19:24:57 »
Nie znam sie ale zerknij w wolnej chwili:
https://www.alsa-project.org/wiki/Download
Testowanie:   https://www.alsa-project.org/wiki/SoundcardTesting
Lista kard dzwiekowych i sterownikow:  https://www.alsa-project.org/wiki/Matrix:Main
Debugowanie:   https://www.alsa-project.org/wiki/Help_To_Debug
https://www.alsa-project.org/main/index.php/Asoundrc
Polaczona wiedza ze strony Alsy:  https://wiki.archlinux.org/index.php/Advanced_Linux_Sound_Architecture
Do tego
Poradnik jakis:  https://www.techrepublic.com/article/configuring-linux-sound-services-with-alsa/
Nastepny poradnik https://www.tldp.org/HOWTO/Alsa-sound-5.html
Nastepny  https://wiki.debian.org/ALSA
Dokumentacja kernela  https://www.kernel.org/doc/html/v4.12/sound/alsa-configuration.html
Da Ci chociaz taki ogolny obraz co mozesz zrobic.

PS. I nie zapomnij na wszelki wypadek sprawdzic jaki chipset ma ta karta i z listy sterownikow (dalem link) wybrac odpowiedni,
zeby zobaczyc wiecej informacji.

13
Karty muzyczne / Odp: CMI8738/CMI8768 debian 9
« dnia: 2019-05-07, 16:58:55 »
Widziales moze ?
https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=144203

Cytuj
Czy starzy zwolennicy wolą alsę niż pulseaudio ?? Jeśli tak to dlaczego ??
1. Nie wiem jak to wyglada aktualnie, ale kiedys pulse audio bylo strasznie awaryjne
- zaraz po instalacji systemu wystepowaly problemy bo "nowe dodatki / ustawienia" byly niekompatybilne z niektorymi kartami dzwiekowymi.
https://www.freedesktop.org/wiki/Software/PulseAudio/Documentation/User/Community/
- jesli pulseaudio sie wykrzaczylo podczas uzytkowania to trzeba bylo usuwac pliki tymczasowe ~/.config/pulse by ponownie ruszyl
- niektore retro programy dzialaja tylko z Alsa, a niektore nowsze np. Skype dziala tylko z Pulse,
ale do Skypa ktos stworzyl apulse, czyli obejscie.
Ale to nie jest tak ze jak masz Pulse, to uzywasz tylko Pulse. Pulse to jest nakladka na Alse.
2. Pulse jest popularne, poniewaz poprzez plik konfiguracyjny pozwala na "miksowanie dzwieku"
Czyli jak ktoś robi stream z gry to to moze latwo sobie ustawic by sie nagrywal jednoczesnie dzwiek z programu i dzwiek z mikrofonu.
Ale powiedzmy szczerze, nie zawsze to dziala dobrze, zwlaszcza jesli tym programem jest gra i ona takze obciaza komputer powodujac takze "lagi" w nagrywaniu.
To jest troche droga na łatwiznę.
Do profesjonalnych  zastosowan, zawsze jest lepiej nagrywac dzwieki osobno, bo mozna w razie czego je edytowac.


Cytuj
Czy  mogę wrócić do alsy
Łatwość przelaczania z Pulse na Alse i na odwrot zalezy od dystrybucji.
- Czasem wystarczy wybrac opcje z ustawien systemowych i zresetowac komputer
- Czasem wystarczy usunac zbedne pakiety i reinstalowac Alse, reszte zalatwi skrypt po instalacyjny w pakiecie.
- A czasem trzeba dodatkowo deaktywowac / usunac zbedne moduly lub pliki konfiguracyjne
https://forum.linux.pl/index.php/topic,25197.msg135288.html#msg135288

14
Cytuj
tylko najpierw musiałbym rozgryźć co to jest za sprzęt
No to zobacz, bo to chyba nie jest żaden problem.
- Przejzyj dokladnie papiery jakie dostales.
- Przejzyj dokumentacje dostepna u producenta i oprogramowanie
https://kiano.pl/en/support/user-manuals/
https://kiano.pl/en/drivers/
- Naklejki i napisy na sprzecie
- Bios ( w tym Biosie chyba pisze na samym dole )
https://www.youtube.com/watch?v=3vMmL4vSvVE
- Na linuxa masz tez "benchmarki" / narzedzia do informacji o sprzecie.
Zarowno dostepnych z terminala w zaleznosci od zainstalowanego oprogramowania https://www.binarytides.com/linux-commands-hardware-info/
Jak takze z interfejsem GUI https://www.techgainer.com/5-gui-tools-to-see-hardware-information-in-ubuntulinux/

Cytuj
Journalctl, dmesg nie pokazuje nic z ostatnich chwil przed wyłączeniem myszki
No oczywiscie, ale wez sie dokladniej zapoznaj z poradnikami przegladania logow, a dowiesz sie ze mozesz nawet przeglądać logi z poprzedniego uruchomienia systemu,
czy tez czasami z danego dnia.
A jakbys mial myszke usb z kablem to wydaje mi sie ze ogarnalbys temat takze logow po bez ponownego uruchamiania sprzętu.
Zakladam takze ze zwykle klawisze dzialaja po zdarzeniu, wiec po ogarnieciu uzywania Linuxa tylko z klawiatury, to bylbys wstanie przejzec logi.

15
Cytuj
np. szukać po chińskich forach firmware
Podstawa to
- mieć aktualny BIOS / UEFI
- mieć aktualny kernel w linuxie.

Jak masz problemy to zgłaszasz producentowi i na bugzilli kernela
https://bugzilla.kernel.org/buglist.cgi?quicksearch=kiano
o ile problem nie został już zgłoszony i naprawiony.
- Jak będzie ktoś  miał ochotę to producent lub jakiś developer lub hobbysta może naprawi.

Przeszukując sam kod kernela, wzmiankę można znaleźć tylko przy dźwięku
https://github.com/torvalds/linux/blob/da2577fe63f865cd9dc785a42c29c0071f567a35/sound/soc/intel/boards/bytcr_rt5651.c

Wspomniałeś ze gdy taczpad przestaje działać, to cale ACPI padło https://pl.wikipedia.org/wiki/ACPI
wiec spróbuj w logach poszukać również odnośnie ACPI

Przyklady tematow zwiazanych z ACPI, jak szukac bledow,
https://forum.linux.pl/index.php/topic,25415.msg136519.html#msg136519
https://forum.linux.pl/index.php/topic,25511.msg137039.html#msg137039
https://forum.linux.pl/index.php/topic,25378.msg136307.html#msg136307
odnosnie Journalctl i /var/log/ poradniki znajdziesz takze w sieci.

Strony: [1] 2 3 ... 143