Nowe posty

clip Jaką dystrybucje polecacie pod mój sprzęt? (0)
Wczoraj o 21:45:38
clip Jaka dystrybucja pod mon sprzęt? (0)
Wczoraj o 21:43:55
xx BIOS nie widzi dysku z Linuxem (2)
2019-09-14, 10:41:31
xx Problem z antiX wersja live (0)
2019-09-12, 20:56:49
xx Serwer do Nauki (5)
2019-09-05, 07:35:50
cheesy pozycjonowanie (0)
2019-09-03, 13:54:08
xx iptables (1)
2019-09-03, 12:29:53
xx Co najpierw - przeczytać książkę i później obejrzeć film czy odwrotnie (0)
2019-08-30, 10:34:44
xx Lubuntu 19.04 problem z wklejeniem tekstu do ssh (1)
2019-08-28, 18:10:20
xx Migracja GRUB2 (0)
2019-08-24, 12:30:46

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - kwazar uran

Strony: 1 [2] 3 4 ... 7
16
Inne / Potrzebuje pomocy!
« dnia: 2005-11-25, 20:31:19 »
2005-11-25 19:21:57 Toczek napisał:

> Właśnie zainstalowałem mandrive 2006. Jestem kompletnym n00bem jeśli chodzi o linuksa i mam
 > kilka pytań.
 > 1. Czemu internet chodzi wolniej niż na windowsie?
 > 2. Dlaczego jak chce zaistalowac flash playera to sie włacza jakiś mandriva club?(czy można
 > zainstalowac bez płacenia składek do tego klubu?)
 > 3. Do czego głónie służy linux i w czym jest lepszy od windowsa?
 > Z góry przepraszam za takie pytania

na dwa pierwsze pytania poszukaj odpowiedzi na tym forum - to juz bylo...
...
odpowiedz na trzecie pytanie:

linux jest systemem operacyjnym i sluzy dokladnie do tego do czego sluzy windows, a jest lepszy od windowsa bo ma w logo pingwinka / to dla milosnikow zwierzat /, a windows blizej nieokreslone cos...

a powaznie mowiac to musisz troche nad linuxem posiedziec i poczytac, pozanac komendy basha, sposby instalacji z paczek i ze zrodel / wszystko bardzo proste /. uzywam linuxa od 3 lat / juz zapomnialem jak wyglada windows, niebieskie ekrany i zawiechy./ flasha da sie zainstalowac na kazdym linuxie bez problemu i bez czlonkowstwa w jakimkolwiek klubie..

mandriva to kobyla - rozejrzyj sie za jakas lzejsza dystrybucja
pclinuxos, linnexos lub podobne...

17
Konfiguracja / boot loader od windowsa
« dnia: 2005-11-25, 22:22:10 »
dobra oto rada:

Loadlin is a free, open-source Linux loader (LOAD LINux). It is a program written to allow you to boot Linux without having to use LILO or a boot disk, using the DOS command line instead. IMHO, it is the best way to boot Linux if you use Windows or DOS.
Why is that?

Well, basically you have three alternatives to Loadlin: LILO, a kernel "dd"'ed onto a floppy, and a LILO floppy. If you aren't sure that you want to keep Linux, you might not want to take the gamble of overwriting your MBR with LILO. LILO has been known to fail, and the MBR is one of the most important areas of the hard drive. And kernel->floppy bootdisks cannot be passed parameters, and are also unreliable. Or you could be like me, stuck sharing a computer with others whom you might not want getting into your system (e.g. parents and younger siblings :-)
Where can I get it?

If you got Linux on a CD, then there is probably a copy on there, as it is necessary for installing on computers with non-bootable CD-ROM drives. On the Red Hat CDs, it is in the directory "dosutils". On Slackware CDs, it is in disk A9 ("slakwarea9"). You can also get it at that all-holy repository of all things Linux, Sunsite. Or, if you're lazy, click here.
Okay, so now what do I do?Well, here's the basic usage summary for loadlin:loadlin kernel_file [initrd=initrd_file] [options_passed_to_kernel]At the least, your command line will look something like this:loadlin kernel_file root=root_device roThe option kernel_file is the filename of the kernel image. The "root=" option is one that is passed to the kernel. For instance, I use the option "root=/dev/hdc1". Replace "hdc1" with whatever root device you want. "ro" means mount the root device in read-only mode. You could use "rw" instead to mount in read-write. I don't recommend that you do this, because most distributions will fsck your root device on startup and then remount in read-write mode. Setting it all up

This section will explain how to set up loadlin so you can boot quickly and easily boot into Linux. You will need:
Documentation for your distribution
Loadlin v1.6a or higher
A copy of your kernel image
A copy of your initial ramdisk (if you have one)
WARNING: Do not use any loadlin older than 1.6a (the one linked to above) with 2.2.* kernels!!!! YOU HAVE BEEN WARNED.First of all, read the docs for your distribution. Read the ChangeLog, the README.1ST, and all of that sort of stuff. Yeah, it's boring, no one likes it, but it could save you a lot of greif later. Find out if your system needs an initial ramdisk at boot, and where that file is (usually "/boot/initrd"). Copy it to your WinDoze or DOS directory. Copy your kernel image, often "/vmlinuz" or "/boot/vmlinuz", to your WinBlows directory. Then reboot into whatever MicroBloat OS you happen to be using.

Now, make the directory "C:linux". Move vmlinuz, initrd (if you have one), and loadlin.exe into that directory. Then, create a file called "linux.bat". Move this into any directory in your path (C:windows and C:windowscommand should be safe bets on any windows system, and C:dos for DOS systems). Then edit it so that it looks like this:

REM This first line if for Windows systems onlyc:windowssmartrv/clinuxloadlin linuxvmlinuz _other_options_

The first line flushes the disk cache, which is most desirable considering you might screw up the computer if you don't. The second line starts up loadlin, and it's bye-bye DOS :) You're going to replace "_other_options_" with options that will be passed on to the kernel. We will now find out what those options are.
Passing options to the kernel

There are a bunch of options that you can pass to the kernel, so I'll just show you a few of the more important ones:
initrd=   (DOS)Filename of the initial ramdisk. This is loaded by loadlin and passed on to the kernel.    
root=   Root device, to be mounted as "/". This is a Linux device (e.g. "/dev/hda1")    
ro/rw   One of these is specified immediately after "root=/dev/foo". ro=readonly, rw=read/write. Unless otherwise specified in the documentation, use "ro".    
ram=   If you have more than 64MB of ram, specify the amount here    

Any others not covered here can probably be found in the documentation included with the Linux source. Have a look in /usr/src/linux/Documentation if you need more information (in fact, you should probably read the stuff in there anyway :-).

Here we go

Now it's time to boot up Linux. If you are in Windows, hit ALT+F4 and choose "Restart in DOS mode". You must be at a "real" DOS prompt. Now, assuming you've got your batch file and linux directory set up, just type "linux" and it should boot!
Sample linux.bat

If you need an example, here's my linux.bat:
windowssmartdrv/clinuxloadlin linuxvmlinuz root=/dev/hdc1 ro

a tu jeszcze jedna:

Jest kilka sposobów bootowania ZipSlacka. Skupimy się na dwóch najłatwiejszych.

LOADLIN

Loadlin jest programem dosowym, przeznaczonym do załadowania jądra Linuxa i wystartowania go. W katalogu LINUX znajdziesz następujące pliki:
LOADLIN.EXE   plik wykonywalny loadlin   
LINUX.BAT   prosty plik wsadowy DOSa, który bootuje Linuxa używając LOADLIN.EXE    
vmlinuz   jądro Linuxa, ze wsparciem dla urządzeń SCSI i IDE   

Możesz używać dostarczonego jądra Linuxa (jest to jądro z obsługą wielu urządzeń, działających na większości maszyn) lub jakiegokoliwek innego jądra Linuxa które wybierzesz - należy je wówczas skopiować do: LINUXvmlinuz na miejsce istniejącego pliku vmlinuz. Slackware zawiera dużą kolekcję działających, prekompilowanych jąder w katalogu kernels.

Aby wystartować system, musimy wyedytować najpierw plik LINUX.BAT i upewnić się czy wpis root=/dev/XXXX (w jedynej nie rozpoczynającej się znakiem komentarza 'rem') jest ustawiony do użycia tej partycji na którą został rozpakowany ZIPSLACK.ZIP, np. /dev/sda3. Jeśli nie jesteś pewien, której partycji użyć - spróbuj to odgadnąć :-) Jeśli zrobisz to źle, będziesz mógł użyć scrollback'a (prawy Shift + PageUp) by po wstrzymaniu startu systemu przez jądro wrócić i wyżej sprawdzić jakie Linux nadał nazwy partycjom. Z tą informacją nie powinno już sprawić większych kłopotów poprawne wyedytowanie pliku LINUX.BAT.

Kiedy już plik LINUX.BAT będzie wyedytowany, można spróbować bootować system przez wpisanie LINUX z linii poleceń, będąc w katalogu LINUX. Ważne! Powinieneś być trybie DOS aby taki sposób bootowania zadziałał. Wiersz poleceń pod Windows nie zadziała. W takiej to sytuacji powinieneś zamknąć system poprzez wybranie "Uruchomić ponownie komputer w trybie MS-DOS". Wówczas będziesz mógł użyć Loadlina.Możesz także użyć dyskietki startowej systemu Windows, aby po starcie uruchomić LINUX z katalogu LINUX.

Jeśli ten sposób zawiedzie, problem może leżeć w zarządzaniu pamięcią przez DOS. Czasem do załadowania przez Loadlin dużego jądra będą potrzebne pliki HIMEM.SYS i EMM386.EXE. Jeśli zatem pojawi się problem, spróbuj dodać owe dwa programy do pliku CONFIG.SYS.

Możesz również uruchomić LOADLIN bezpośrednio. Poniżej znajduje się przykładowe polecenie bootujące Linuxa z partycji /dev/hda4 w trybie do odczytu i zapisu (rw) używając jądra vmlinuz:

loadlin vmlinuz root=/dev/hda4 rw

 

BOOT DISK

Można do bootowania ZipSlacka używać także dyskietki dostarczonej wraz z dystrybucją (plik bootdisk.img). Zawiera ona takie samo jądro, którego LOADLIN używa jako domyślne. Możesz też używać swobodnie jakiejkolwiek dyskietki startowej dostarczonej z dystrybucją Slackware Linux.

Aby zapisać obraz na dyskietce, trzeba użyć pod DOSem programu RAWRITE.EXE:

rawrite bootdisk.img a:

Aby wystartować Linuxa z tak utworzonej dyskietki startowej, zostaw ją w stacji dyskietek, zrestartuj komputer, a na znak zachęty 'boot:' wpisz poniższe polecenie:

mount root=/dev/hda4 rw

Powodzenia!

18
Konfiguracja / boot loader od windowsa
« dnia: 2005-11-25, 20:36:26 »
gogle: loadlin

19
Instalacja oprogramowania / Deinstalacja
« dnia: 2005-11-08, 20:25:31 »
2005-11-08 18:14:36 Necro19 napisał:

> 2005-11-08 18:09:16 zebra napisał:
 >
 > > 2005-11-08 17:21:42 Necro19 napisał:
 >  >
 >  > > Chcę odinstalować Firefoxa, ale nie wiem jak. Chcę się go pozbyć, bo mam Epiphany,
 > które
 >  >  > bardziej mi pasuje. Jak skasować Firefoxa? Wystarczy wejść do /usr/ i skasować
 > folder z
 >  >  > firefoxem, czy można zrobić to w inny sposób?
 >  >
 >  > Zależy jak zainstalowałeś. Z rpm:
 >  > rpm -e nazwa_programu.rpm
 >  > ze źródeł
 >  > meke uninstall
 >  >
 >  > Oczywiście z roota i trzeba byc w katalogu z rpm-em albo ze źródłami.
 >  > Kasowanie plików też jest wyjsciem, ale ma te wade, że pewnie nie wszystko wykasujesz,
 > bo
 >  > program instaluje się w wielu folderach, albo wykasujesz coś potrzebnego - duże ryzyko.
 >
 >
 > Erm, ja używam Fedory 4, z GNOME. FF zainstalowałem przez YUM install Firefox... I tyle. Więc,
 > jak go skasować?
 >
jak instalowales tak odinstaluj... prze YUM...

20
2005-11-07 14:18:42 Ambroz napisał:

> To sa moje pierwsze kroki z Linuxem. Zainstalowalem OOo 2.0 ale nie wiem jak o wsadzic do MENU
 > START zeby byl tam skrotem.
 > Prosze o pomoc

menudrake :))

21
Inne / Mandriva Superpack - warto?
« dnia: 2005-10-29, 20:04:03 »
wszystkie wymienione składniki mam za darmo - a kde nawet 3.4.3 i to sciagajac jedna plyte cd z internetu z dystrybucja w jezyku polskim - uaktualniajac ja przez godzinke.. nie warto placic...

22
Instalacja / usuniety pakiet RPM
« dnia: 2005-10-26, 03:08:05 »
2005-10-25 18:28:24 jk33 napisał:

> 1) skopiuj rpm-wersja.rpm
 > na dysk
 > 2) wez jakies livecd (na przyklad pld-live)
 > i odpal (wazne zeby live mial obsluge rpm)
 > 3) podmontuj dysk
 > 4) zainstaluj pakiet z opcja --root /jakies/katalog
 > podajac katalog gdzie podmontowales swoj dysk.
 >
 > pozdrawiam
 >
I O TO CHODZIŁO ! - WIELKIE DZEKI...

23
Instalacja / usuniety pakiet RPM
« dnia: 2005-10-25, 17:52:51 »
2005-10-25 16:56:26 kwazar napisał:

> 2005-10-25 16:54:14 kwazar napisał:
 >
 > > 2005-10-25 16:48:10 greg000 napisał:
 >  >
 >  > > Zainstalowac go z plyty cd/dvd twojego linuxa albo sciagnac z internetu.
 >  >
 >  > TYLKO JAK JAK NIE MAM CZYM ? - NIE MAM RPM W SYSTEMIE !!!
 >
 > KOMENDA rpm -Uvh i rpm -ivh kicha bo nie ma rpm-a w systemie...
 >

CHODZI O SYSTEMOWY rpm A NIE O JAKIS "TELE-MORELE.rpm"

24
Instalacja / usuniety pakiet RPM
« dnia: 2005-10-25, 16:56:26 »
2005-10-25 16:54:14 kwazar napisał:

> 2005-10-25 16:48:10 greg000 napisał:
 >
 > > Zainstalowac go z plyty cd/dvd twojego linuxa albo sciagnac z internetu.
 >
 > TYLKO JAK JAK NIE MAM CZYM ? - NIE MAM RPM W SYSTEMIE !!!

KOMENDA rpm -Uvh i rpm -ivh kicha bo nie ma rpm-a w systemie...

25
Instalacja / usuniety pakiet RPM
« dnia: 2005-10-25, 16:54:14 »
2005-10-25 16:48:10 greg000 napisał:

> Zainstalowac go z plyty cd/dvd twojego linuxa albo sciagnac z internetu.

TYLKO JAK JAK NIE MAM CZYM ? - NIE MAM RPM W SYSTEMIE !!!

26
Instalacja / usuniety pakiet RPM
« dnia: 2005-10-25, 16:44:37 »
Pomocy !!!

usunalem pakiet RPM podczas aktualizacji systemu i teraz z instalacja oprogramowania jest kicha...
jak zainstalowac pakiet RPM nie majac w systemie RPM-a ?

dzieki za info...

27
Archiwum / Emulacja
« dnia: 2005-10-16, 08:06:45 »
Po zainstalowaniu Wine z binarnych pakietów najczęściej jest on wstępnie skonfigurowany do pracy. Jeśli korzystamy ze źródeł - możemy zastosować skrypt wineinstall, który przeprowadzi konfigurację za nas. W katalogu domowym powinniśmy znaleźć folder .wine lub w przypadku WineX .transgaming. W jego podkatalogach znajdują się pliki oraz foldery niezbędne do pracy okienkowego środowiska. Najważniejszym zbiorem jest wine.conf, który pozwala ustawić szereg istotnych parametrów.
Po pierwsze, powinniśmy zdefiniować napędy i przypisać litery do fizycznych urządzeń. Na przykład:

[Drive A]
Path=/mnt/floppy
Type=floppy
Label=DyskietkaA
Device=/dev/fd0

[Drive C]
Path=~/.wine/c_drive
Type=hd
Label=Windows
Filesystem=win95

[Drive F]
Path=/mnt/cdrom
Type=cdrom
Label=CD-Rom
Filesystem=win95

Możemy także ustawić wiele parametrów dotyczących wyświetlania:

[x11drv]
; Zezwalamy na zarządzanie oknami przez linuksowy menedżer okien.
Managed = Y
; Włączamy rozszerzenie XFree86 DGA - pozwoli zmieniać rozdzielczość obrazu "w locie".
UseDGA = Y
; Rozszerzenie XShm powinno przyśpieszyć wyświetlanie grafiki.
UseXShm = Y
; Przechwytywanie myszki w aplikacjach korzystających z DirectX.
DXGrab = Y
; Włączenie podwójnego buforowania może się przydać w grach korzystających z OpenGL
DesktopDoubleBuffered = Y

Warto zauważyć, iż niektóre ustawienia Wine możemy zmienić z poziomu linii poleceń, na przykład wymusić uruchomienie całego emulowanego środowiska w oknie przy użyciu polecenia wine -desktop 800x600 starcraft.exe. Szczegółowa lista opcji pliku konfiguracyjnego oraz samego Wine jest dostępna po wydaniu polecenia man wine.conf oraz man wine.

Opis pliku dosbox.conf

Konfigurując środowisko DOS-u, w DOSBoksie najwygodniej posłużyć się plikiem konfiguracyjnym dosbox.conf. Warto zwrócić uwagę na ustawienia dotyczące grafiki, takie jak:

fullscreen=true
# uruchamia DOSBoksa na całym ekranie,
output=opengl
# wskazuje na wykorzystywany mechanizm sprzętowego skalowania okienka,
machnie=auto
# automatycznie ustawia najlepszą możliwą kartę graficzną - VGA,
memsize=16
# alokuje 16 MB pamięci dla emulowanego peceta,
scaler=normal2x
# podwaja rozdzielczość wyświetlanego obrazu, może wyłączyć skalowanie (none) lub dodatkowo włączyć
wygładzanie (advmame2x).

Do odtwarzania dźwięków możemy posłużyć się różnymi kartami dźwiękowymi. Najbardziej kompatybilnym (z grami dla DOS-u) urządzeniem jest Sound Blaster. Ustawieniami jego parametrów sterują wpisy w sekcji [sblaster]. Warto sprawdzić, czy emulacja jest włączona sblaster=true. Wiele gier do odgrywania muzyki używało syntezy FM, dlatego należy uaktywnić wirtualną kartę Adlib - adlib=true.
Prędkość emulacji zależy nie tylko od sprzętu, ale i od następujących parametrów:
[cpu]
core=normal # rodzaj emulacji - interpretacja lub dynamiczna kompilacja dynamic,
cycles=2500 # liczba instrukcji, jaką DOSBox usiłuje wykonać w ciągu każdej milisekundy.

28
Archiwum / Emulacja
« dnia: 2005-10-16, 08:01:33 »
WINE jest daleko idącym przyczynkiem do integracji aplikacji windowsowych pod GNU/Linux. WINE składa się m.in. programu ładującego (loadera), przy pomocy którego programy windowsowe i dosowe mogą być załadowane do pamięci i wykonane przez procesor komputera. Poza tym program ten udostępnia dużą część interfejsów (API) systemów operacyjnych opierających się na Windows. Interfejsy te wykorzystywane są przez programy widowsowe, uruchamiane przez WINE, tak że te programy znajdują to samo, oczekiwane środowisko, jak pod Windows. Ponieważ interfejsy te znajdują się w WINE i ich definicje istnieją w formie plików nagłówkowych (header file), WINE może być również wykorzystywany do przenoszenia kodu źródłowego programów windowsowych do GNU/ Linux czy innych systemów operacyjnych opartych na UNIX. Powstają wtedy prawdziwe programy uniksowe/linuksowe, mające tę samą funkcjonalność jak ich odpowiedniki pod Windows. Zastosowanie jednolitego interfejsu API pod Windows i Linuksem ma dla twórcy oprogramowania tę zaletę, że można projektować i rozwijać tylko jedną wersję kodu źródłowego, która może być używana w obu rodzinach systemów operacyjnych.

Projekt WINE został zapoczątkowany w 1993 roku, prowadzony jest głownie przez ochotników, komunikujących się między sobą przez listy dyskusyjne. W ostatnich czasach projekt WINE uzyskał dodatkowe wsparcie przez liczne przedsiębiorstwa komercyjne, stosujące WINE do przenoszenia swoich programów windowsowych na GNU/ Linux. Dziś WINE jest w stanie uruchomić pod Linuksem większość istniejących programów windowsowych (16 i 32 bitowych), w pewnym ograniczonym zakresie z WINE mogą być używane także programy dosowe. WINE uruchamia programy windowsowe bezpośrednio spod Linuksa, nie są do tego wymagane żadne specjalne rozszerzenia jądra, żadne szczególne uprawnienia, ani nie musi istnieć instalacja Windows. Projekt pozwala na uruchamianie programów pod Linuksem tak samo szybko jak pod Windows, ponieważ nie ma tu miejsca emulacja w rozumieniu interpretacji poleceń dla procesora. W celu uruchomienia określonego programu pod GNU/Linux przy pomocy WINE wymagane są teoretycznie takie same zasoby systemowe, jak pod Windows. Opcjonalnie WINE może wykorzystywać istniejącą instalację Windows. Możliwe jest wtedy przejmowanie ustawień tej instalacji dla programów windowsowych i wykorzystywanie przez WINE oryginalnych części składowych Windows, które w WINE jeszcze nie są dostępne w wystarczającym stopniu.

Większość dystrybucji Linuksa zawiera dzisiaj pakiety WINE. Są to binaria, zawierające WINE w formie umożliwiającej bezpośrednie uruchomienie. Aktualne wersje można również ściągnąć z różnych stron internetowych. Teoretycznie, po zainstalowaniu pakietu binarnego program powinien nadawać się do sensownej konfiguracji i natychmiastowego użycia. W rzeczywistości, w wielu przypadkach konieczna jest zmiana konfiguracji zainstalowanej z pakietem.

Z powodu szybkiego rozwoju WINE zaleca się obecnie stosowanie kodu źródłowego zamiast pakietów binarnych. Po zdobyciu kodu źródłowego należy go rozpakować, skonfigurować i skompilować. Powstaje wtedy plik binarny, dokładnie dopasowany do posiadanego systemu i oferujący dlatego wyższe prawdopodobieństwo optymalnych wyników, niż w przypadku pakietów binarnych, stworzonych dla inaczej skonfigurowanego systemu. Użycie kodu źródłowego daje poza tym możliwość stosunkowo łatwej aktualizacji programu, przy czym nie zawsze trzeba pobierać kompletnego pakietu. Ponadto, przez użycie aktualnego kodu źródłowego można stwierdzić, czy ewentualnie występujące błędy rzeczywiście istnieją w WINE, i czy nie zostały już usunięte. Przez to zwiększa się prawdopodobieństwo wysyłania sensownych raportów błędów do twórców WINE.

Instalacja pakietów binarnych zależy od systemu pakietów dystrybucji (najczęściej jest to rpm lub deb), jak również od samej dystrybucji. Informacje wymagane do instalacji powinny znajdować się w dokumentacji używanej dystrybucji. W niniejszym opracowaniu opisana jest instalacja WINE z kodu źródłowego.

Aby WINE mógł być skompilowany i uruchomiony, w systemie muszą być zainstalowane następujące programy i pliki:

1. Jądro Linuksa od wersji 2.2.x. (WINE można uruchomić także z jądrem w wersji 2.0.x, jednak te jądra nie obsługują pewnych właściwości, wymaganych przez WINE. Jest to zauważalne szczególnie wtedy, jeśli przy pomocy WINE mają być uruchamiane 32 bitowe programy windowsowe, w których jednocześnie wykonywanych jest kilka wątków (threads)). Numer wersji aktualnie używanego jądra wyświetlany jest po wpisaniu w konsoli polecenia:

uname -r

2. Zaleca się stosowanie biblioteki C GNU (libc6), w wersji od 2.1. Numer wersji aktualnie używanej biblioteki C może być wyświetlony po wpisaniu następującego polecenia:

ls -l /lib/libc.so.*

3. W niektórych systemach istnieją zarówno starsze biblioteki C libc5, jak i nowsze libc6. Decydująca jest z reguły nowsza wersja. Biblioteka C musi być współużytkowalna (reentrable), aby WINE mógł obsługiwać wielowątkowość (multithreading). Ma to miejsce w wszystkich nowszych dystrybucji Linuksa. Biblioteka C znajduje się w pakiecie libc6. Do kompilacji WINE wymagane są dodatkowo narzędzia programistyczne do biblioteki C. W Debianie znajdują się one w pakiecie libc6-dev.

4. Ponieważ WINE wykorzystuje X Window, wymagane są biblioteki X, i jeśli WINE ma być kompilowane, narzędzia programistyczne dla X. W Debianie biblioteki te zawiera pakiet xlib6g a narzędzia programistyczne pakiet xlib6g-dev.

5. Dla programów, które mają być uruchamiane w trybie tekstowym, WINE może wykorzystywać bibliotekę libncurses. Aby wkompilować w program obsługę dla nich, muszą być zainstalowane narzędzia programistyczne dla tej biblioteki (pakiet libncurses5-dev). Zastosowanie biblioteki ncurses jest jednak opcjonalne.

6. Również opcjonalna jest obsługa biblioteki kompatybilnej z OpenGL, jak np. Mesa. Jeśli w program ma być wkompilowana obsługa OpenGL, w systemie muszą być zainstalowane narzędzia programistyczne OpenGL, np. udostępniane przez pakiet mesag-dev. Dodatkowo są oczywiście wymagane same biblioteki OpenGL.

7. Do kompilacji WINE należy użyć kompilatora C GNU. Obecnie zaleca się wersję 2.95. Ponadto potrzebnych jest kilka standardowych narzędzi, jak make, (f)lex, yacc czy bison, które w większości systemów linuksowych powinny być już zainstalowane.

Zależnie od tego, czy w kodzie wykonywalnym, który ma być otrzymany, mają być zawarte informacje diagnostyczne (debugging informations), do kompilacji i instalacji WINE potrzeba między ok. 100 MB a 250 MB przestrzeni na dysku. Odnośnie procesora komputera nie stawia się żadnych specjalnych wymagań, wystarczający jest procesor klasy Pentium 133 MHz do uruchamiania np. edytorów tekstu. Jednak dla gier i innych aplikacji multimedialnych wymagany jest z reguły szybszy procesor. Ważne jest, aby komputer miał wystarczającą ilość pamięci operacyjnej (RAM). Do uruchamiania większych programów windowsowych komputer powinien być wyposażony w 64 MB RAM.

WINE można pobrać z Internetu z różnych serwerów, przez FTP albo HTTP. Aktualny kod źródłowy można znaleźć między innymi pod następującymi adresami:

ftp://metalab.unc.edu/pub/Linux/ALPHA/wine/development/
ftp://ftp.infomagic.com/pub/mirrors/linux/sunsite/ALPHA/wine/development/
ftp://orcus.progsoc.uts.edu.au/pub/wine/development/
http://metalab.unc.edu/pub/Linux/ALPHA/wine/development/


Przy rozwijaniu WINE nie stosuje się obecnie numerów wersji. Zamiast tego każde wydanie oznaczone jest liczbą, odpowiadającą dacie wydania danej wersji, wg schematu: rok, miesiąc, dzień.

Plik Wine-20000614.tar.gz z jednego z wyżej wymienionych adresów zawiera więc wersję WINE, wydaną 14 czerwca 2000. Zasadniczo zaleca się stosowanie najnowszej wersji. Po pobraniu kodu źródłowego, można go rozpakować do katalogu bieżącego przez wydanie następującego polecenia:

tar -xvzf Wine-20000614.tar.gz

Przy tym Wine-20000614.tar.gz należy naturalnie zastąpić aktualną nazwą ściągniętego pliku. Kod źródłowy rozpakowywany jest do podkatalogu katalogu bieżącego, którego nazwa składa się z słowa wine i, oddzielonej kreską, daty wydania danej wersji, a więc na przykład: wine-20000614. Zaleca się zmianę nazwy tego katalogu na wine, co można wykonać przy pomocy polecenia:

mv wine-20000614 wine


co do gier to nie ma pewnosci czy podane gry beda chodzily - najlepiej zainstalowac i poeksperymentowac ....

29
Konfiguracja / Zamiana Mandrake na Mandriva
« dnia: 2005-09-27, 19:55:31 »
a najlepszy z tego wszystkiego jet LinnexOS - najnowszy kernel, najnowsze kde i xorg i tez po polsku, latwa instalacja - mam zainstalowany i jest zaj...i tylko jedna plyta... aktualizacja przez synaptica i apt-geta prosta jak drut i nie tak jak w mandraku kaszaniaca system.... p o l e c a m ....

30
Konfiguracja / Zamiana Mandrake na Mandriva
« dnia: 2005-09-27, 19:51:55 »
w gogle: ftp mandrivalinux i masz od groma serwerów - do wyboru do koloru...najlepiej jednak aktualizowac z plyty...
mandriva sama cie spyta czy aktualizowac stary system - trwa to niestety troche przydlugo....

Strony: 1 [2] 3 4 ... 7