System > X Serwer

Linux Mint 21.3 Uszkodzenie mechaniczne monitora?

(1/2) > >>

DzikSpodLasu:
Witam wszystkich!

Nie mam pojęcia do jakiego tematu powinienem to wrzucić, więc ląduje tutaj. Kupiłem niedawno nowy komputer i chciałem postawić sobie linuxa obok Windowsa 11.
Padło na najnowsze wydanie Linuxa Mint 21.3. Zaktualizowałem system, zainstalowałem zastrzeżone sterowniki Nvidii i odpaliłem grę na steam, mianowicie Heroes III HD Edition. [Wymaga protona do poprawnego działania]. Ustawiłem 165Hz w ustawieniach ekranu na linuxie, i odpaliłem wspomnianą grę, która działa najprawdopodobniej w zablokowanych 30fps. I po 5 minutach gry pojawił się problem, mianowicie na początku występowało migotanie tekstur i delikatne skoki w jasności ekranu. Następnie odbiły się tekstury gry na matrycy monitora i migotania występowały również na pulpicie. Zresetowałem komputer i odpaliłem Windowsa, tutaj ta sama sytuacja, migotanie. Udało mi się zlokalizować powiązanie problemu, mianowicie na Windowsie 11 po ustawieniu 165Hz monitor wyświetla wszystko poprawnie, ale po zjechaniu do 60hz był efekt migotania tekstur i wypalenia obrazu na matrycy. Następnego dnia komputer pod Windowsem 11 pracuje dobrze zarówno na 60hz jak i 165Hz, co może być przyczyną?


Specyfikacja:
AMD Ryzen 5700G
Nvidia GeForce RTX4070
Lexar 32GB DDR4
Asus PRIME B550M-A
ENDORFY Vero L6 600W
Dell G2722HS

1709:

--- Cytuj --- po 5 minutach gry pojawił się problem, mianowicie na początku występowało migotanie tekstur i delikatne skoki w jasności ekranu.
--- Koniec cytatu ---
Monitor albo karta graficzna. Przy czym bardziej prawdopodobne karta, ponieważ ona jest bardziej obciążona.

Można sprawdzić
1. Z innymi grami.
Jeśli dalej będzie występować i tylko przy Heroes to załóżmy że problem jest z tą grą.

2. Jeśli problem dotyczy tylko tej gry to zwróć uwagę jak grasz.
Jeśli gra potrzebuje płyty CD/DVD , to może jest porysowana?

3. Twój procesor ma prawdopodobnie zintegrowaną kartę graficzną.
Można by sprawdzić na zintegrowanej karcie graficznej czy problem się powtórzy.

Problem w tym że jeśli
- przełączysz w Biosie / Uefi grafikę na zintegrowaną ( IDG)
- wyłączysz komputer
- przepniesz kabel od monitora z karty do płyty głównej
- uruchomisz ponownie komputer - Linux Mint
to jakiś program w Linux Mint wyrzuci komunikat o błędzie ( prawdopodobnie z kartą graficzną ) który zatrzyma system ( a ściślej pisząc, jego uruchamianie ) i nie wiem jak go wyłączyć.
Podejrzewam że tak się stanie, ponieważ miałem tak na Ubuntu. A główny Linux Mint jest na nim oparty.
Na innych dystrybucjach się z czymś takim nie spotkałem.

Jakbyś miał wolny czas i miejsce na dysku to można zainstalować trzeci system ( drugi Linux Mint )
ale używając zintegrowanej karty graficznej i tam przetestować.

4. Można by przetestować z innym monitorem jeśli masz do dyspozycji
Ewentualnie komputer pod pachę i do kolegi jeśli się zgodzi przetestować gry u niego.


--- Cytuj --- działa najprawdopodobniej w zablokowanych 30fps.
--- Koniec cytatu ---
W HD chyba nie grałem, ale starsze monitory obsługiwały tylko 60Hz ( 60 fps ) i przy 60Hz monitora gra powinna działać bez problemów.

Paweł Kraszewski:
Off topic i się czepiam...

Po ch*ja jasnego odświeżanie 165Hz w HoMM3?

DzikSpodLasu:

--- Cytat: Paweł Kraszewski w 2024-01-21, 17:09:44 ---Off topic i się czepiam...

Po ch*ja jasnego odświeżanie 165Hz w HoMM3?

--- Koniec cytatu ---


Nigdzie nie napisałem, że potrzebuje 165hz w HoMM3.
1. Zainstalowałem linuxa + zastrzeżony sterownik Nvidii
2. W systemie ustawiłem odświeżanie ekranu na 165hz bo  tak domyślnie pracuje monitor
3. Pobrałem Steama i HoMM3 HD + proton
4. Odpalam HoMM3 HD i po chwili mam migotanie obrazu [coś jakby gra działała w 30hz a monitor swoją drogą próbował to odświeżać w 165]
5. Pojawiają się fizyczne uszkodzenia matrycy w postaci poświaty na matrycy i w lewym rogu jasnego przebarwienia
6. Wyłączam grę żeby zobaczyć czy problem ustąpi [nie ustąpił]
7. Reset PC i odpalam na Windowsie 11
8. Problem z ekranem występuje nadal.
9. Ręcznie ustawiam w panelu sterownia odświeżanie na 165hz i problem znika. Z ciekawości ustawiłem 60hz i problem znów wystąpił.
10. Idę spać
11. Wstaję rano, odpalam komputer pod Windowsem 11, zmieniam sobie odświeżanie [wybieram różne opcje od 50hz do 165hz] wszystko działa bez problemu
12. Nie chodzi o tą konkretną grę, ale o same zjawisko. Nie chciałbym zostawić kompa na kilka godzin, wrócić do domu i zobaczyć rozwalony monitor, zastanawiam się gdzie szukać problemu skoro pod Windowsem 11 wszystko śmiga. Sam linux? sterowniki? 

1709:
Sprawdź zwłaszcza ten monitor, ponieważ

--- Cytuj ---po ustawieniu 165Hz monitor wyświetla wszystko poprawnie, ale po zjechaniu do 60hz był efekt migotania tekstur
--- Koniec cytatu ---
Dodatkowo to raczej nie problem z aplikacją jeśli migotania występowały także poza gra, w systemie.

--- Cytuj ---i migotania występowały również na pulpicie.
--- Koniec cytatu ---

O ile to sugeruje problem z monitorem,
 to głowy sobie uciąć nie dam.
Choćby dlatego że niektórzy producenci chwalą się że mogą zwiększyć ilość FPS gry  dzięki współpracy monitora i karty graficznej ( jeśli dobrze zrozumiałem )
Przykład z internetu

--- Cytuj ---Freesync G-Sync polega na zapewnieniu jak najlepszej synchronizacji pomiędzy układem grafiki, a monitorem. Dzięki temu poprawie ulega nie tylko jakość obrazu, ale usuwane są niepożądane zjawiska jak np. przycięcia (stuttering) czy rozrywanie (tearing) scen. Płynność akcji jest o wiele większa, nawet jeśli częstotliwość odświeżania ekranu jest na całkiem dobrym poziomie. Jeśli chcesz wykorzystać dobrodziejstwa tej technologii, musisz posiadać monitor kompatybilny z G-Sync oraz kartę graficzną współpracującą z tym rozwiązaniem.
--- Koniec cytatu ---


--- Cytuj ---po zjechaniu do 60hz był efekt migotania tekstur i wypalenia obrazu na matrycy.
--- Koniec cytatu ---
Nie wiem jaki masz monitor, chyba raczej nie plazmę, bo te " wypalenie " to chyba nie jest naturalne i może sugerować problem z monitorem.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej