1. Domyślnie większość dystrybucji linux jest zaprojektowanych by gry i ich zależności były od razu w repozytorium.
2. Domyślnie programy / gry powinno się kompilować.
- Instalujesz zależności i kompilujesz, budujesz pakiet i instalujesz.
- Jeśli nie ma zależności, to je trzeba także trzeba skompilować, zbudować pakiety i zainstalować.
- Jeśli np. GCC jest zbyt nowe i gra / program pluje błędy związane z GCC,
to powinno się błędy naprawić, ewentualnie w ostateczności zainstalować starsze GCC.
- Trzeba się liczyć że mogą być konflikty pakietów, dlatego testować należy na osobnym systemie,
np. drugim systemie zainstalowanym na Virtualboxie.
3. Ale z doświadczenia wiem że są też gry i programy " portable" przenośne.
Problem w tym że na nie ktorych systemach okazuje się że nie są 100 % przenośne, bo chce jakąś bibliotekę.
Jak sobie poradzić ?
- 3.1. Użyj komendy
strace na grze, przykład użycia
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=327413&p=1866586&hilit=strace+e+open#p1866586Pokaże Ci to jeszcze raz jakich bibliotek potrzebuje oraz gdzie ich szuka.
Tych ścieżek gdzie szuka danej biblioteki jest zazwyczaj kilka.
- 3.2. Użyj komendy " apt-file search " które wyszuka nazwy w repozytorium.
apt-file search /path/file
lub użyj wyszukiwarki
https://packages.debian.org/index- 3.3. Znajdź bibliotekę w systemie, zwykle wystarcza komenda " locate "
Przykład
locate libopenal.so.1 | grep so.1$ | grep -v /home
Szukam libopenal.so.1, następnie przy pomocy filtruję z końcówką so.1 i na końcu wykluczam z katalogu home.
Jeśli nie jestem do jakiego pakietu plik należy to mogę spróbować sprawdzić " dpkg -S "
- 3.4. Jeśli zainstalowana biblioteka jest zbyt nowa, to czasem pomaga stworzenie linku symbolicznego ( ale nie zawsze to pomaga ).
- 3.5. Jeśli to nie pomaga to zostaje kompilacja.
PS. Komendy apt-file i dpkg -S używałem na Mincie, ale przypuszczam że na Debianie też będą.