Proponuję do niektórych działów dodać przyklejony poradnik z tytułem
" PRZECZYTAJ TO ! "
lub
" PORADNIK ! "
Tematy mają być otwarte, aby każdy mógł zgłosić uwagi, poprawki, aktualizacje, i inne zastrzeżenia.1. System się nie uruchamia.- Wyswietla sie logo i potem
czarny ekran.
https://www.dell.com/support/article/pl/pl/plbsd1/sln306327/manual-nomodeset-kernel-boot-line-option-for-linux-booting?lang=enPoradnik pokazuje dwa rozwiazania ustawienia opcji
nomodesetPierwszy jest ustawieniem tymczasowym <-- polecanym w celu sprawdzenia czy zadziała
Drugie rozwiazanie jest ustawieniem stalym. <-- polecane gdy juz wiemy ze bez tej opcji nie uruchomimy systemu.
- Jeśli pasek ładowania zasłania komunikaty z uruchomienia systemu to
Uruchamiamy komputer i po pojawieniu się listy wciskamy e przechodząc do edycji “procedury startowej”,
Odszukujemy fragment quiet splash
Usuwamy slowo quiet splash
Bootujemy system
- Tryb awaryjny / Recovery mode
Opcja w menu Grub, ktora pozwala
na uruchomienie systemu w trybie tekstowym. ( w niektórych systemach jest on ukryty )
Opcja ta przydaje sie gdy musimy zobaczyc logi w trybie tekstowym i naprawic nasz system.
https://www.youtube.com/watch?v=8xFAVvrfEdg2. Logi.- Init ... /var/log/
https://www.thegeekstuff.com/2011/08/linux-var-log-files/Przyklady
dmesg | grep -i 'error\|warning\|fail|\segfault'
grep "(WW)\|(EE)" /var/log/Xorg.0.log
grep -ri 'error\|warning\|fail|\segfault' /var/log/*
Przykład z dokumentacji postfix:
egrep '(reject|warning|error|fatal|panic):' /var/log/nazwa_pliku
Nalezy brac pod uwage ze grep wyswietli tylko jedna linie,
dlatego czasami warto odnalesc blad w logu lub wyswietlic sobie wiekszy fragment bledu
aby sprawdzic czy ponizej nie ma dalszej czesci komunikatu.
- Systemd ... journalctl
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-use-journalctl-to-view-and-manipulate-systemd-logsWiecej w
Moim zdaniem najprzydatniejsze
- Lista logow ze wszystkich uruchomien systemu
- Log z poprzedniego uruchomienia systemu zapisany do pliku "dziennik.log dzieki czemu mozemy przegladac wygodniej w edytorze lub komus wyslac.
journalctl -b -1 > dziennik.log
- W podobny sposob jak wyzej przejzec plik tekstowy pod katem bledow lub odrazu w terminalu
journalctl -b 0 | grep -i 'error\|warning\|fail|\segfault'
( Co do opcji zero "-b 0", nie jestem pewien czy zadziala, czy wystarczy samo "-b", nie mam systemd pod reka by sprawdzic

)
- Jesli problem dotyczy srodowiska graficznego mozesz zapoznac sie takze z
https://forum.linux.pl/index.php/topic,25285.0.html- Jesli problem dotyczy sterownikow graficznych mozesz zapoznac sie takze z
https://forum.linux.pl/index.php/topic,25062.0.html3. Szukanie rozwiązania w internecie.Dlaczego warto szukać i sprawdzać ?
- Czasami jest to szybsze niż otrzymanie pomocy.
- Czasami istnieje tylko obejscie problemu i nikt nam nie naprawi oprogramowania.
Np. gdy nasz sprzęt jest juz nie wspierany lub słabo wspierany przez danych developerów.
Takimi obejściami problemu są np.
* opcja
nomodeset dla starszych i niektórych nowszych kart graficznych których dystrybucja Linuxa nie wspiera.
* opcja
libata.noacpi=1 gdy Linuxowe ACPI nie chce wspierac juz naszego starego Biosu, a my nie możemy Biosu zaktualizować.
https://blog.le-vert.net/?p=24Przy szukaniu
- Używaj slow kluczy, czyli takich najistotniejszych
- Możesz użyć slow na początku takich jak
* klucza
linux które będzie sugerowało ze szukasz tylko treści dotyczących Linuxa.
* klucza
SOLVED ktore bedzie sugerowalo ze szukasz tematow rozwiazanych
Taka ciekawostka:
Kiedys na forach byl taki zwyczaj ze uzytkownik gdy na forum poprosil o pomoc i rozwiazal problem,
to mial obowiazek na koncu napisac " SOLVED ". Dzieki temu latwiej jest znalesc rozwiazania w internecie.- Unikaj podawania liczb, np. liczb sugerujących numer linii w logu.
- Staraj się aby twój system wyświetlał błędy po angielsku i również staraj się szukać po angielsku
Ponieważ wpisując zapytanie po angielsku będziesz miał więcej wyników wyszukiwania.
4. Zgłaszanie błędówNie ma jednego miejsca na zglaszanie problemow.
- Jesli nie wiemy gdzie, to najlepiej spytac na forum wlasnej dystrybucji linuxa.
Ostrzezenie:
Nie zawsze forum na ktorym zglaszamy problem jest tym wlasciwym.
Glownym zalozeniem for jest otrzymanie pomocy, ale nie zawsze uzytkownicy na nich pisza gdzie potem nalezy zglosic problem / błąd.
Np. Siedze na polsko jezycznym forum i tu moge teoretycznie dostac pomoc w rozwiazaniu problemu.
Ale jesli problem dotyczy pakietu i developerzy dystrybucji siedza na anglojezycznym forum,
to tam na anglojezycznym forum powinienem ponownie zglosic problem ( czesto w odpowiednim dziale )
aby developerzy naprawili pakiet.
- Jesli okazalo sie ze po zgloszeniu problemu na forum problem wystepuje tylko u nas
i dotyczy on
np. sterownikow kernela to na stronie
https://bugzilla.kernel.org/1) Znajdz po fragmencie bledu czy byl blad juz zgloszony i czy zostal juz naprawiony
2) Jesli blad nie byl zgloszony to wtedy z czystym sumieniem mozesz im zglosic.
np. jesli problem dotyczy programu
- zglosilismy na forum, wszyscy maja ten sam problem.
- sprawdzamy czy jest nowsza wersja programu, jesli jest to zglaszamy w swojej dystrybucji prosbe o aktualizacje
w przeciwnym wypadku musimy czekac
- jesli mamy najnowsza wersje i problem wystepuje to szukamy developerow tej aplikacji
Szczegoly skad byl pobrany kod zrodlowy pakietu
* szukamy w informacji o naszym pakiecie
* mozna tez poszukac informacji w samym programie ... "Pomoc" / "O programie"
i taki tylko przyklad z oem
Znalezlismy ze developerzy swoj projekt oem udostepniaja na Github
Github ma taka zakladke "
Issues " w ktorej mozna wyszukac
czy blad byl juz zglaszany i jesli nie byl to zglosic developerom w tej zakladce
https://github.com/mate-desktop/eom/issuesPorady:
1. Jesli masz problem z jezykiem angielskim wspomagaj sie translatorem online.
2. Na forach nie zawsze zmiescisz caly log
- mozesz probowac dac go w zalaczniku ( jesli jest za duzy to mozesz go spakowac )
- mozesz probowac wyslac np. na
https://pastebin.com/ i podac uzytkownikom linka aby mogli przejzec lub pobrac log.
3. Staraj sie omawiac problem szczegolowo jesli to mozliwe,
unikniesz dzieki temu zbednych pytan i masz wieksza szanse na szybsza odpowiedz.
Ostatnie aktualizacje tematu:
- 15.11.2019 / Dodalem 1 przyklad szukania bledu z dokumentacji postfix 