Nowe posty

xx Przy uploadzie przerywane są wszystkie połączenia (4)
Dzisiaj o 22:13:37
xx Apache2 i twarde https (3)
2020-05-25, 15:53:43
xx Czy istnieje emulator terminala który zapamieta komendy na jakiejś liście? (9)
2020-05-23, 17:04:57
xx RTLinux wybór dystrybucji (0)
2020-05-23, 15:42:54
xx Problem z instalacją Ubuntu na bootowalnym pendrajwie (9)
2020-05-22, 15:08:12
xx Ubuntudde 20.04 LTS nie działa Lightdm (8)
2020-05-22, 09:16:42
xx [Gra za darmo] GTA5 (1)
2020-05-20, 21:49:26
xx Marketing (1)
2020-05-13, 08:00:41
xx Polecenia Debian (1)
2020-05-10, 19:58:54
xx Uruchamianie pliku z każdego katlogu (2)
2020-05-10, 19:23:33

Autor Wątek: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...  (Przeczytany 4792 razy)

exTerminator

  • Gość
***** zdaniem forumowiczów i admina = spam *****

« Ostatnia zmiana: 2020-04-06, 15:47:57 wysłana przez exPredator »

Offline 1709

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 2383
  • 1709
    • Zobacz profil
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #1 dnia: 2020-04-03, 16:33:23 »
Cytuj
Chciałbym stworzyć małe distro podobne do Kali/SliTAZ.
Badz realista.
Zapytac mozesz, moze ktos uzywa i budowal i napisze,
ale nie kazdy na tym forum uzywal tej dystrybucji a jeszcze mniej ja budowal.
Od tego masz developerow danej dystrybucji zeby Ci wyjasnili / pomogli jesli beda mieli ochote i czas.

Cytuj
Ja wiem, wiem, to wszystko jest w internecie ale... tego wszystkiego nie ma po polsku i w jednym miejscu
Nauka i uzywanie jezyka angielskiego to podstawa
jesli chcesz komunikowac sie i czerpac wiedze od uzytkownikow z roznych krajow swiata.
Jesli sobie nie radzisz, to uzywaj np. google translator.
Jesli odrwrocisz tlumaczenie to mozesz czasami zauwazyc czy translator przetlumaczyl na angielski jak Ty chciales.
Jesli sie nie udaje to musisz zmienic sformuowanie lub slowa tak, zeby translator sobie poradzil.

Edytowane.
No mialem jeszcze wspomniec ze pisanie poradnikow zajmuje czas, czas jest czasami drogocenny.
Zatrudnic tlumacza troche sie mija z celem bo poradniki sie tworzy ciagle i ciagle sie je edytuje
 Oraz terminy techniczne trzeba zrozumiec by przetlumaczyc.
Developerzy czasami nie udzielaja pomocy jesli cos juz jest w dokumentacji, wiec musisz czytac.

Jesli Ci przeszkadza moja uwaga to zglos Adminowi forum o usuniecie posta.
Jesli Admin posta sie obrazi ze niepotrzebnie spamuje postami ktore trzeba usuwac to przepraszam.
« Ostatnia zmiana: 2020-04-03, 16:43:04 wysłana przez 1709 »
PS: Brak polskiej czcionki, nie jest to brak lenistwa, a jej brak w systemie i brak czasu na reczne poprawki.

exTerminator

  • Gość
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #2 dnia: 2020-04-03, 21:58:02 »
***** zdaniem forumowiczów i admina = spam *****
« Ostatnia zmiana: 2020-04-06, 15:48:07 wysłana przez exPredator »

Offline 1709

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 2383
  • 1709
    • Zobacz profil
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #3 dnia: 2020-04-04, 00:02:57 »
Cytuj
Chciałbym stworzyć małe distro podobne do Kali/SliTAZ.
Jeszcze tylko dodam ze twoja wiedza powinna generalnie opierac na poradnikach tworzenia Kali/SliTAZ
i wiedzy ich developerow,
poniewaz taka dystrybucje chcesz stworzyc.

Ale jak zdobedziesz odrobine wiedzy bedziesz mogl porownac z innymi poradnikami,
np. jednym z popularnych polacanych poradnikow jak zrobic wlasne distro od zera jest
http://www.linuxfromscratch.org/

Ale to juz jest cos innego i zasadniczo jest tam kilka poradnikow.
Ale to juz tak poza tematem.
PS: Brak polskiej czcionki, nie jest to brak lenistwa, a jej brak w systemie i brak czasu na reczne poprawki.

Offline Tomasz Wójcik

  • Users
  • Nowy na forum
  • *
  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #4 dnia: 2020-04-04, 00:59:02 »
Witam; Osobiście sam pomysł mnie się bardzo podoba; Dlaczego? Bo zazwyczaj w komplecie mamy zbyt wiele niepotrzebnego?  Co mam na myśli? Sprawy i rzeczy które są mnie osobiście do niczego nie potrzebne i  nie będą nigdy używane. Ktoś powie? Można usunąć; Tak to prawda. Tylko nastała taka moda, że część aplikacji jest powiązana z innymi aplikacjami. Usuwając coś, rozwalam cały system.
Pytanie dla czego? Dlaczego to nie jest zbudowane jak klocki "LEGO". Wyrzucam niepotrzebny klocek, i po sprawie. Niestety tego nie mogę zrobić. Chciał, nie chciał; muszę zjeść tą żabę. Ja osobiście jestem ZA- i popieram ten pomysł. A w szczególności język Polski. Ja uważam że jeżyk angielski, to język Niewolników. Ja jestem wolnym człowiekiem, i dlaczego mam się uczyć języka następnego kolonizatora? Wcześniej był język Rosyjski. Ja wiem, że to co pisze niema związku z tą dystrybucją.
Ale podłoże, historyczne, polityczne, ludzkie, ( nie nieszpiegowanie ). Popieram i trzymam kciuki za udany eksperyment. Bądźmy wolni. Pozdrawiam.

Offline 1709

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 2383
  • 1709
    • Zobacz profil
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #5 dnia: 2020-04-04, 03:36:14 »
Cytat: Tomasz Wójcik
część aplikacji jest powiązana z innymi aplikacjami. Usuwając coś, rozwalam cały system.
Pytanie dla czego? Dlaczego to nie jest zbudowane jak klocki "LEGO".
Jak zdemontujesz  / zniszczysz klocki pod wieżą to wieża się tez zawali. Takze cos z twoim porownaniem jest nie tak.

Tomasz Wójcik glowna doktryna mowi ze dzieki bibliotekom wspoldzielonym (shared) mozna zaoszczedzic miejsca na dysku.
Byc moze bylo bardzo to pomocne kiedys gdy dyski nie byly zbyt pojemne oraz dzis gdy chodzi o ciecie kosztow na sprzecie do zadan specjalnych.
( Ale w sumie moze nie tylko. Wyobraz sobie ze uruchamiasz kilka programow i kazdy uruchamia te same funkcje z wlasnych bibliotek do pamieci )
Zeby zrozumiec temat dokladniej proponuje poczytac kurs jezyka programowania np. C i poczytac o bibliotekach
po co sa, jak z nich korzystac i jak je tworzyc.

Dodatkowo polecam poczytać / zobaczyć o
- rozdrobnieniu pakietów w PLD Linux i zobaczyć jak czasem jest długi plik .spec z powodu tych podziałów.
- o pakietach np. w Debian Linux
- nizej dalem o budowaniu pakietow rpm
- przeczytac dzial " Zarządzanie pakietami "  w https://pl.wikipedia.org/wiki/Slackware


Linki do części bardziej technicznej
( yolinux - jedna z lepszych stron z tutorialami o Linuxie )
http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LibraryArchives-StaticAndDynamic.html

Przyklad poradnika budowania paczek rpm w ktorym warto przeczytac o
" Shared Libraries " oraz o " Packaging Static Libraries "
Da to troche taki obraz jak to moze wygladac w systemie.
https://docs.fedoraproject.org/en-US/packaging-guidelines/#_mixed_use_packages

Edytowane
Tomasz Wójcik  W sumie to nie jedyny problem.
- Np. Jedni wola sterowniki otwarte, a drudzy zamknięte. Nie dogodzisz ludziom a miejsce w ISO zajmuje.
- Jeden program napisany czasem da sie uruchomic bez danej biblioteki, a inny niekoniecznie, np.
chcesz sluchac muzyki bez efektow wizualnych i program da sie uruchomic i posluchac muzyki bez efektow,
ale inny program moze na to nie pozwolic i sie nie uruchomic.
A jak znowu nie bedzie efektow wizualnych to inny uzytkownik nieświadomy ze musi sam doinstalowac brakujace zaleznosci
napisze ze program mu nie dziala jak trzeba.
« Ostatnia zmiana: 2020-04-04, 03:54:22 wysłana przez 1709 »
PS: Brak polskiej czcionki, nie jest to brak lenistwa, a jej brak w systemie i brak czasu na reczne poprawki.

Offline mackeire

  • Users
  • Prawie jak Guru
  • ****
  • Wiadomości: 330
    • Zobacz profil
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #6 dnia: 2020-04-04, 11:17:48 »
Dlaczego to nie jest zbudowane jak klocki "LEGO". Wyrzucam niepotrzebny klocek, i po sprawie. Niestety tego nie mogę zrobić.

Jak wyrzucisz klocek z samego dołu to runie cała ściana. 

Cytuj
uważam że jeżyk angielski, to język Niewolników. Ja jestem wolnym człowiekiem, i dlaczego mam się uczyć języka następnego kolonizatora? Wcześniej był język Rosyjski.

Toś błysnął teraz chłopie :)

Angielski to język Szekspira i wielkiego narodu który podporządkował sobie pół świata.
Niewolnicy mówili w bantu :)
« Ostatnia zmiana: 2020-04-04, 11:22:31 wysłana przez mackeire »

Offline Paweł Kraszewski

  • Administrator
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 2598
  • Lenistwo jest matką potrzeby = babcią wynalazku
    • Zobacz profil
    • keybase.io/pkraszewski
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #7 dnia: 2020-04-04, 12:24:17 »
* Do robienia mini-desktopu z tego co i jak chcemy, w pierwszej kolejności służy Gentoo. Można zacząć od profilu default/linux/amd64/17.1/no-multilib albo default/linux/amd64/17.1/desktop. Jak się nauczysz naprawiać standardowe Gentoowe problemy, może profil default/linux/amd64/17.0/musl (ale za żadne skarby od niego nie zaczynaj, sam ciągle mam z tym profilem utarczk, mimo, że Gentoo znam od naprawdę dawna - heh, to były czasy: 23 godziny kompilacji OpenOffice'a na dwuprocesorowej płycie z Celeronami 500).
* W następnej kolejności jest "generator" systemów embedded Yocto, ale jest mniej konfigurowalny i ma dużo, dużo mniej pakietów od Gentoo i często są one starsze - zwłaszcza kernele. Yocto na niskim poziomie używa narzędzia OpenEmbedded i generuje referencyjną dystrybucję Poky z lekkim środowiskiem graficznym Sato. 
* Z kolei Buildroot jest raczej do tworzenia systemów embedded - w znaczeniu, do robienia wkładek na firewalle, routery, małe serwery, itp, a nie desktopów. Da radę nim wygenerować system graficzny, ale znowu - ma bardzo mało i bardzo starych pakietów.

Yocto, OpenEmbedded i Buildroot zasadniczo budują "sztywniaki", tj kompletny system ze wszystkimi potrzebnymi aplikacjami naraz. Aktualizacja systemu polega na aktualizacji generatora i przekompilowaniu całości od nowa.

Wszystkie z powyższych wymagają bardzo dobrej znajomości wewnętrznego działania systemu do jakichkolwiek zmian względem defaultowej konfiguracji (w końcu robienie własnego środowiska "z zapałek" zobowiązuje) i znajomości angielskiego. Angielski jest lingua franca informatyków i naprawdę, nikogo nie obchodzi, że go nie znasz. Nikomu nie będzie się chciało tracić czasu i zasobów na polonizowanie dokumentacji systemowych. Mówię jak jest.

Na koniec, moja (całkowicie prywatna) opinia poparta jedynie wieloletnim doświadczeniem dydaktycznym: z całym szacunkiem, absolutnie nie jesteś gotowy na używanie powyższych narzędzi. Szczególnie w świetle "Czy mógłby ktoś wytłumaczyć mi na starcie BOOTOWANIE Linuxa?". Fascynuje mnie koncepcja "Nie wiem, co to jest initrd, ale chcę zrobić własną dystrybucję Linuksa".
« Ostatnia zmiana: 2020-04-04, 12:43:56 wysłana przez Paweł Kraszewski »
Paweł Kraszewski
~Gentoo/FreeBSD/OpenBSD/Specjalizowane customy

exTerminator

  • Gość
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #8 dnia: 2020-04-04, 12:40:43 »
***** zdaniem forumowiczów i admina = spam *****
« Ostatnia zmiana: 2020-04-06, 15:48:19 wysłana przez exPredator »

Offline Paweł Kraszewski

  • Administrator
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 2598
  • Lenistwo jest matką potrzeby = babcią wynalazku
    • Zobacz profil
    • keybase.io/pkraszewski
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #9 dnia: 2020-04-04, 12:45:39 »
No i racja, Buildroot raczej do budowy systemów dla zabawek
No nie wiem, czy serwer VPN, serwer wydruku albo router to zabawki...

ale dobrze że wspomniałeś, będzie co czytać na weekend 
To albo zajebiście szybko czytasz, albo masz zajebiście długie weekendy.
Paweł Kraszewski
~Gentoo/FreeBSD/OpenBSD/Specjalizowane customy

exTerminator

  • Gość
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #10 dnia: 2020-04-04, 12:59:48 »
***** zdaniem forumowiczów i admina = spam *****
« Ostatnia zmiana: 2020-04-06, 15:48:27 wysłana przez exPredator »

Offline 1709

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 2383
  • 1709
    • Zobacz profil
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #11 dnia: 2020-04-04, 15:23:51 »
A moge spytac w czym konkretniej problem?
Slitaz / Kali ma zbyt stare pakiety ?
Czy " Tazlito " opiera sie na  " Buildroot " ? , czy z tzw. " Kali " jest jakis problem ?
Czy z czytaniem dokumentacji "Kali " i "Slitaz" jest problem ?
Moge po kiego grzyba potrzebne wiedziec
Cytuj
do czego są:
a) initramfs
b) vmlinuz
c) z czego składa się intel-ucode
W Taliz  gdzies to pisalo, czy gdzie ?
exPredator wiesz o tym ze Kali i Slitaz to dwie rozne dystrybucje Linuxa i nie wiem z jakich narzedzi chciales korzystac / z jakiego poradnika?
« Ostatnia zmiana: 2020-04-04, 15:27:10 wysłana przez 1709 »
PS: Brak polskiej czcionki, nie jest to brak lenistwa, a jej brak w systemie i brak czasu na reczne poprawki.

exTerminator

  • Gość
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #12 dnia: 2020-04-04, 19:29:15 »
***** zdaniem forumowiczów i admina = spam *****
« Ostatnia zmiana: 2020-04-06, 15:48:35 wysłana przez exPredator »

Offline 1709

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 2383
  • 1709
    • Zobacz profil
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #13 dnia: 2020-04-04, 19:55:23 »
Ale dalej nie napisales w czym problem.
Pisales ze chcesz na Slitaz i Kali
Slitaz - W linku na dole pisze o narzedziu Tazlitobox   http://www.slitaz.org/en/get/flavors.php
Jeszcze nizej jest link i wnim o " Tazlito " o ktorym wspominalem.
Kali - Paweł Kraszewski kiedys wspomnial ze jest dystrybucja o szczegolnej konfiguracji, 
raczej nie dasz rady tego skonfigurowac szybko by bylo bezpieczne i uzyteczne dla Ciebie, wiec dziewne ze Ci to przyszlo do glowy
takze nie polecam.
Ale na wiki mozesz przeczytac ze bylo oparte o Debiana.

Zobacz na takie narzedzia https://www.youtube.com/watch?v=8FG3TZmx5gU
Jesli wystarczy Ci tylko wsadzenie wlasnych programow to takie narzedzia Ci wystarcza.
(  Prawie kazda dystrybucja ma swoj sposob na szybkie tworzenie pliku ISO / remaster-a )

Ale wracajac do Debiana  https://www.youtube.com/watch?v=gibZpx9_dfU
Zobacz godzina roboty.

Z takimi narzedziami to chyba dziecko sobie poradzi.
A edytowanie grub i innych rzeczy polecam Ci zostawić.
Możesz ręcznie usuwać pliki z systemu, np. zbedne tapety / filmy , stary kernel po aktualizacji,
usuwanie zbednych sterownikow moze popsuc system,
wiec generalnie lepiej nic nie wicinac.
Po drugie jak wytniesz to mozesz zapomniec i sie zdziwic ze ktos ma, a ty nie masz.

Robilem kiedys ISO, ale nie tymi narzedziami.
Znajdz wsparcie dla danego narzedzia i sie pytaj, bo ja pomoc nie moge.
Bo nie wiem np. czy dana dystrybucja lub narzedzie wspiera UEFI, nie uzywam Windowsa / nie robie takich rzeczy to nie moge pomoc.
Nie wiem czy bedziesz mial Xfce i programy w takiej wersji jakiej oczekujesz.

Dlatego sie dziwie ze takie problemy masz.
Co do wczesniejszych narzedzi to sie zgodze ze sa troche bardziej skompilowane ( skomplikowane / zaawansowane ) i mozesz sobie nie poradzic.

« Ostatnia zmiana: 2020-04-04, 20:08:52 wysłana przez 1709 »
PS: Brak polskiej czcionki, nie jest to brak lenistwa, a jej brak w systemie i brak czasu na reczne poprawki.

exTerminator

  • Gość
Odp: BUDOWA WŁASNEJ MAŁEJ DYSTRYBUCJI - poważne (?) pogaduchy...
« Odpowiedź #14 dnia: 2020-04-05, 11:45:46 »
***** zdaniem forumowiczów i admina = spam *****
« Ostatnia zmiana: 2020-04-06, 15:48:43 wysłana przez exPredator »