Nowe posty

Autor Wątek: Dystrybucja do szkolnej pracowni.  (Przeczytany 2303 razy)

Offline htaed

  • Users
  • Nowy na forum
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« dnia: 2019-09-16, 10:54:37 »
Witam.
Proszę o pomoc w doborze systemu do szkolnej pracowni. Do tej pory korzystałem z edubuntu i ubuntu w wersji ubuntu 16.04. Chciałbym postawić stacje uczniowskie, jak również ewentualnie jakiś serwer z możliwością transferu plików, czy podglądem. Poza kompilatorami c+, pythona zależy mi na dostępności wtyczek i ich bezawaryjności ze względu na konieczność korzystania z aplikacji online, między innymi scratch.mit.edu.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

Offline pavbaranov

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 878
    • Zobacz profil
Odp: Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« Odpowiedź #1 dnia: 2019-09-16, 11:53:54 »
Weź po prostu nowsze Ubuntu LTS (18.04), na serwer - odmianę serwerową. Możesz również pokazać dzieciakom inne niż domyślne środowiska, które są dostępne na serwerach Ubuntu, tak, by wiedziały, że mają wybór, że na GNOME 3 świat się nie kończy i by mogły bezproblemowo przejść i wybrać sobie takie DE, jakie im najbardziej będzie pasować. Kompilatory, python (bo o jakie wtyczki chodzi - nie wiem) dostępne są w każdej dystrybucji (choć bywa, że w różnych wersjach).

Alternatywy, to Debian lub OpenSUSE Leap. Sensu innych dla tego typu zastosowań nie widzę, chyba, że pójdziesz w stronę np. Mageia/OpenMandriva. Wszystkie one mają wystarczająco długie wsparcie by nie bawić się aktualizacją do nowszych wydań co roku.

Offline 1709

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 2757
  • 1709
    • Zobacz profil
Odp: Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« Odpowiedź #2 dnia: 2019-09-16, 15:54:52 »
Ja bym polecił Debiana z kilku przyczyn.
- W Ubuntu nie jest zalecane instalowanie kilku środowisk jednocześnie, trzeba wybierać osobne ISO.
- W Debianie może niektórych rzeczy brak, ale jest ogólnie wszystkiego więcej
  https://wiki.debian.org/DesktopEnvironment
  oprogramowanie w większości w końcu jest oparte na Debianie.
- Debian domyślnie nie zawiera oprogramowania z zamkniętą licencja,
  a im mniej wścibskich pytań osób trzecich tym lepiej.
- Kiedyś nie widziałem pracy ze znajomością Ubuntu, może się to zmienia.
  Widziałem za to "znajomość systemu Linux", "znajomość sytemu Debian, Red Hat"
  Najlepiej gdyby ktoś się wypowiedział kto pracuje w IT.
  Fakt ze często widzę Ubuntu na YouTube, ale u głównie u programistów.
  Jeżeli chodzi o kompilowanie programów, to może w Ubuntu jest mniej błędów, problemów.
  Podejrzewam ze popularność Ubuntu zawdzięcza głównie uczelniom na zachodzie,
  i dla mnie to szok, bo jest to jeden z najcięższych systemów.
  Natomiast reszta rzeczy, czyli administracja serwerami dotyczy Debiana i coś ala Red Hat Enterprise (RHEL)/CentOS.
  Możesz spróbować zerknąć na kilka serwisów oferujących VPS jakie systemy oferują,
  Co prawda nie jest to dokładnie to samo, tylko specjalnie przygotowana dystrybucja pod wirtualizacje, ale jednak.
https://access.redhat.com/documentation/en-US/Red_Hat_Enterprise_Virtualization/3.0/html/Evaluation_Guide/Evaluation_Guide-Create_RHEL_Template.html
- W Debianie jest su i sudo, wiec może poznać to i to.
- Debian nie zamierza porzucić od razu 32 bit, co dla starszego sprzętu może mieć znaczenie.
- Debian może być trudniejszy w użytkowaniu. Brak domyślnie zamkniętych sterowników.
  Brak od razu skonfigurowanego systemu do określonych celów, przez co pulpit, lista programów, lista narzędzi
  może nie wyglądać tak efektownie jak np. Linux Mint lub Edubuntu.
  Dlatego może się przydać znajomość pisania skryptów ( np. w bash-u ) np. w celu automatycznego instalowania danego oprogramowania,
  przywracania systemu z kopii bezpieczeństwa lub blokowanie usb i gruba i Biosu ( Bios to chyba recznie tylko ) i może coś jeszcze.
   Zeby system był "dziecko-odporny" :D
- Ubuntu co prawda jest uznawane za "trudne do zepsucia", ale wynika to z jego wyciętych niektórych możliwości w środowisku graficznym,
  ze się tak wyrażę i może to być czasami jego także wadą.
  Juz nie wspominając o jego ciężkości, gdzie przy niektórych programach np. graficznych to lekkość systemu ma znaczenie.

  Ale podkreślam, nie pracuje w IT to tyle moglem doradzić ile się interesuje
  i w każdej firmie IT wymagania odnośnie systemu mogą być trochę inne.

« Ostatnia zmiana: 2019-09-16, 16:40:00 wysłana przez 1709 »
PS: Brak polskiej czcionki, nie jest to brak lenistwa, a jej brak w systemie i brak czasu na reczne poprawki.

Offline htaed

  • Users
  • Nowy na forum
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
Odp: Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« Odpowiedź #3 dnia: 2019-09-16, 16:58:18 »
Dziękuję za odpowiedzi.  pavbaranov chodziło mi o flash playery, które często nie obsługiwały mi np. strony scratcha. 1709, man nowe, młodsze klasy i nie chcę, żeby przesiadka z win była bolesna. Kwestia prawna użytkowania oprogramowania jest dla mnie ważna, ponieważ i tak mam od paru lat sporo problemów z powodu korzystania z systemu innego niż windows.

Offline pavbaranov

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 878
    • Zobacz profil
Odp: Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« Odpowiedź #4 dnia: 2019-09-16, 17:18:55 »
Flash odchodzi w niepamięć. Jeśli chodzi o kwestie prawne - wrzuć temat, bo chyba trafiłeś na dobrego człowieka.

Offline htaed

  • Users
  • Nowy na forum
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
Odp: Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« Odpowiedź #5 dnia: 2019-09-16, 17:43:24 »
Myślę o przypadkowo zainstalowanym jakimś płatnych aplikacjach, co przy dzieciach jest zawsze możliwe. Poza tym jest ciągła presja i naciski na korzystanie z win i office niezależnie od kosztów, dyskredytowanie innego oprogramowania, bo słabe, niepraktyczne, kto tego używa itp. Zaczynam się zastanawiać, czy instytucje publiczne nie zostają pomału zmuszane jakąś cichą umową do korzystania tylko i wyłącznie z produktów microsoft.

Offline 1709

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 2757
  • 1709
    • Zobacz profil
Odp: Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« Odpowiedź #6 dnia: 2019-09-16, 18:39:04 »
1. Strona https://scratch.mit.edu działa mi chyba w HTML5 które jest domyślnie chyba w każdej przeglądarce.
Ja bynajmniej w Firefoxie mam HTML5.
Swoja droga to chyba 100x lepsze niż programowanie w LOGO.
2. To prawda, Flash Player ma podobno umrzeć pod koniec 2020 roku.
https://www.spidersweb.pl/2017/07/2020-koniec-flash.html
3. Bolesne to będzie
- Przede wszystkim dla Ciebie, To Ty musisz wnieść najwięcej wkładu.
  Przygotować odpowiednio system do pracy, programy, ewentualnie skrypty, gotowe poradniki by nie tracić czasu.
- Dla ucznia, jeśli nie dostosujesz systemu by był podobny ( np. menu ), nie przygotujesz poradników / materiału.
  I jeśli cokolwiek będzie wykraczało poza materiał / poradnik.
  Bo najwięcej czasu zajmuje szukanie.

Ja to widzę tak.
- O innych systemach wspomina się dopiero na studiach i na kierunkach typowo technicznych.
- Domyślnie na 99% komputerach to Windows i na nim także jest dostępne "wolne" oprogramowanie,
którego znajomość mogą w przyszłości wymagać pracodawcy ( mowie np. o OpenOffice, Blender3D, Krita, RawTherapee )
( chciałem napisać ze większość pracowników nie może grzebać w samym systemie, wiec nie interesuje ich jaki system maja )
- Odpowiednio przygotowany system np. Linuxa można spróbować uruchomić na maszynie wirtualnej.
 Np. Virtualbox pozwala zainstalować system na maszynie wirtualnej.
  Jest to o tyle wygodne ze nie trzeba tworzyć własne ISO,
  a po prostu kopiujemy własną maszynę ( np.  przygotowaną w domu) , na inny sprzęt z Virtualboxem i cieszymy kopia tego systemu.
- W Windowsie znajdziesz PowerShell. Ja go nie znam, ale może  chociaż w nie wielkim stopniu będzie przypominać ten shell / Bash z Linuxa.
  Ja uczyłem się kiedyś otwierać cmd i pisać skrypty w Batch
https://pl.wikibooks.org/wiki/Pliki_wsadowe/Windows
  Ale poza pisaniem skryptów np. do sortowania plików to nie widzę sensu jego używania.
  Im bardziej będą to zajęcia przydatne dla nich, tym wydaje mi się ze uczniowie to docenią.

 PS: Możesz spróbować porozmawiać z nauczycielami szkol wyższych w których uczy się innych systemów operacyjnych,
 jak u nich to wygląda, bo to oni zazwyczaj narzekają ze uczniowie czegoś nie umieją.
  Po za tym skoro używają to maja większe doświadczenie w praktyce.

Edytowane
Możesz tez spytać jak to wygląda w zakładach w twojej okolicy, ponieważ
- jak ja uczyłem się jakiś figur / rzutów 3D  na kartce papieru, to kolega wspominał ze w pracy ma już programy 3D
  ( jest projektantem części do samochodów - nie spytam jakich programów używa bo nie utrzymuje kontaktów,
    mogę tylko zgadywać ze jakiś CAD )
  ( możesz spytać uczniów czym rodzice się zajmują, możesz zobaczyć na oferty pracy jakie wymagania są )
« Ostatnia zmiana: 2019-09-17, 09:00:25 wysłana przez 1709 »
PS: Brak polskiej czcionki, nie jest to brak lenistwa, a jej brak w systemie i brak czasu na reczne poprawki.

Offline pavbaranov

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 878
    • Zobacz profil
Odp: Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« Odpowiedź #7 dnia: 2019-09-19, 16:58:40 »
Mi na szkolny serwer chodzi jeszcze po głowie CentOS. Super długie wsparcie.

Offline htaed

  • Users
  • Nowy na forum
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
Odp: Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« Odpowiedź #8 dnia: 2019-09-21, 17:18:23 »
Dziękuję wszystkim za pomoc. Na razie jestem w trakcie ogarniania sprzętu,  ponieważ 10-letni złom zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Poza tym mam na razie problem z dostępem do sieci. Zdecyduję się chyba na Ubuntu  18.04 na stanowiska uczniowskie i spróbuję poradzić sobie z CentOS.
Pozdrawiam.

Offline htaed

  • Users
  • Nowy na forum
  • *
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
Odp: Dystrybucja do szkolnej pracowni.
« Odpowiedź #9 dnia: 2019-10-24, 09:00:09 »
Witam. Wszystko działa bez zarzutu. Adaptacja do nowego systemu zajmuje dzieciom kwadrans. Oczywiście jest wiele pytań, sporo trzeba pokazać (dlatego na razie na swoim stanowisku też zainstalowałem wersje desktopową). Jeszcze raz dziękuję za pomoc.