Nowe posty

Autor Wątek: Dystrybucja na Serwer oraz na Desktopa (aby się poduczyć).  (Przeczytany 5500 razy)

damian72a

  • Gość
Witam szanowne grono!

Powiedzcie mi proszę drodzy linuksiarze, jaką dystrybucję polecacie na serwer, która także dobrze się sprawuje na stacjonarce (mój główny cel to wybór dystrybucji pod serwery).

Jak na razie doświadczenie posiadam jedynie z Ubuntu, które planuję porzucić i przejść na coś sensownego. Jestem młodym programistą (numerek w nicku to nie rok urodzenia), który zajmuje się webdeveloperką i który pragnie poznać sekrety administracji serwerami.

Jak widzicie jestem młokosem, żółtodziobem, który ledwo zamoczył nosa w linuxie - do tego zacząłem jeszcze od Ubuntu, a niech mnie! Z racji zawodu poznałem troszkę linuxa, udało mi się także (prywatnie) skonfigurować dwa serwery VPS, na których postawiłem serwis (+ usługi typu poczta), jednak tak naprawdę to moje pierwsze kroki. Z konsolą się już znam, ale brakuje doświadczenia i konkretnej wiedzy.

Będę wdzięczny na za konkretne odpowiedzi. Obecnie myślałem nad dystrybucjami z rodziny RedHata (tj. CentOs, Fedora), zastanawiam się jedna, czy np. Debian nie sprawowałby się dobrze na Serwerze i na Desktopie.

Radźcie, Wielcy Guru! Młoda zagubiona dusza liczy na waszą pomoc. Planuję zakupić kilka książek nt. administracji i linuxa, chcę się na poważnie zagłębić w temat administracji, także opinie Mistrzów będą dla mnie naprawdę bardzo ale to bardzo cenne.

Co do moich celów użycia serwerów - głównie chodzi o stawianie serwerów pod serwisy internetowe, operuję kilkoma językami programowania, głównie Java, PHP, Python, bazy danych typu MySQL, PostreSQL, ogólnie Open Source.