Nowe posty

Autor Wątek: Jaką dystrybucję wybrać?  (Przeczytany 2933 razy)

karwiec

  • Gość
Jaką dystrybucję wybrać?
« dnia: 2010-03-08, 19:03:30 »
Witam

Jestem początkującym administratorem sieci, i potrzebuję zrobić router do dzielenia internetu.

Powiem krótko co potrzebuje zrobić na routerze i czekam na jakieś sugestie czy to się w ogóle da zrobić:

Posiadam łącze od operatora Netia 4MB w obie strony, do tego posiadam kilka routerów użytkowników które już lokalnie dzielą internet pomiędzy komputery w sieci lokalnej. Chciałbym podzielić te 4MB np.: 512, 1MB itd... W zależności ile będzie przypisane użytkownikowi, tyle będzie miał. Dodatkowo posiadam od operatora kilka adresów zewnętrznych które są do rozdania użytkownikom, aby mieli stały adres IP i sami już sobie na własnych routerach przekierowywali porty itd...

Dodatkowo zabezpieczenie poprzez wpisanie adresów MAC użytkowników aby nikt się nie podpiął bez mojej wiedzy (chociaż i tak nikt nie będzie miał dostępu do mojej sieci). Może być również podział na WLAN-y żeby użytkownicy nie widzieli się między sobą.

Komputer to Pentium 200MHz, ram 128, dysk 40GB. Więc musi być to LINUX w wersji tekstowej, bo graficzne to na 100% nie pójdzie.

Czy ktoś może mi podpowiedzieć na której dystrybucji to będzie do zrobienia. Przymierzam się do Mendreka, co wy o tym sądzicie?

Pozdrawiam i czekam na podpowiedzi.

  • Gość
Jaką dystrybucję wybrać?
« Odpowiedź #1 dnia: 2010-03-08, 20:37:01 »
Freenas.

Konfigurację podziału łącza można dokonać w każdym linuksie. Poczytaj linux admin:

http://www.upgr.rm.com.pl/upgr/lpas/linux.txt

Niestety tylko txt. Ja mam jeszcze pdf'a. Możesz poszukać gdzie indziej.

Linuks to kernel. Możlwości software zależą od kernel'a, a więc dystrybucja nie ma znaczenia.

WizardNumberNext

  • Gość
Jaką dystrybucję wybrać?
« Odpowiedź #2 dnia: 2010-03-08, 21:59:56 »
Mandriva się nie nadaje do niczego poważnego.
Polecam Debian.