Witam.
Jako, że Mandrivami zajmuję się od lat i pamiętam jeszcze pierwsze wydania Mandrake, czuję się na siłach wyrazić opinię na temat wydania 2010.
Otóż dokonałem aktualizacji systemu z Mandriva 2008 na właśnie 2010 i kilka dni testowałem różne konfiguracje jak i sprzęcik.
Moje pierwsze wrażenie jest pozytywne.
System startuje znacznie szybciej niż poprzednie wydania.
KDE sprawuje się znakomicie, gdzie widać, ze twórcy systemu poprawili bardzo denerwujące błędy, występujące jeszcze w Mandrive 2009 - jak chociażby padający Compiz, który dodatkowo rozwalał funkcjonowanie choćby Firefoksa.
Tutaj wszystko jest zgodne i stabilne.
Sprzęt dodatkowy.
1. Posiadam urządzenie wielofunkcyjne Brother DCP-135C.
Konfiguracja drukarki przebiegła bez problemów, biorąc pod uwagę oczywiście zainstalowanie sterowników ze strony producenta tegoż sprzętu ( i chwała im za to

Wystąpił jedynie problemik przy skanerze, gdzie pomimo zainstalowanych sterów od producenta, zainstalowaniu Sane i Xsane - Mandriva ma problem z widzeniem skanera ( błąd wyjścia/wejścia).
Rozwiązaniem okazało się dopisanie kilku ścieżek w pliku 60-libsane.rules, który docelowo znajduje się w /etc/udev/rules.d
Należy tam dopisać sekwencję, dokonując edycji pliku pod rootem:
#brother
SYSFS{idVendor}=="04f9",MODE="666",GROUP="scanner"
LABEL="libsane_rules_end"
Restarcik i skaner działa.
Drugą rzeczą wymagającą interwencji usera jest ściągnięcie i zainstalowanie Unrara, w celu otwierania archiwum np. .rar przez Ark.
Ta mała grzebanina przypomniała mi czasy z Mandrake 9.2

2. Sieć
a. Neostrada - no problem jak zawsze, więc nie będę tu nikomu zawracać głowy.
b. Lan
Jako, że miałem we wcześniejszych wydaniach problemy z uruchomieniem połączenia klienckiego dla laptopa z kartą Sis191 - tutaj nie było żadnego problemu.
Mandriva 2010 zainstalowana na kompie udostępniającym jak i klienckim doskonale poradziła sobie z konfiguracją sieci, która zaczęła działać "od pierwszego strzału".