Nowe posty

Autor Wątek: Zmiana dysku  (Przeczytany 8603 razy)

atch

  • Gość
Zmiana dysku
« dnia: 2009-07-15, 11:25:57 »
Witam,
Jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o Linux (wczoraj zainstalowałem) więc pytanie też bardzo proste: jak w terminalu zmienic literę dysku np: jestem w c: a chciałbym przejść do d:, to pierwsze a drugie jest takie, że jak wpiszę ls i zostanie mi wyświetlona lista katalogów to po wpisaniu cd /Desktop wyskakuje mi błąd, że taki katalog nie istnieje. Z góry dzięki za pomoc.

Offline ultr

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 1177
    • Zobacz profil
Zmiana dysku
« Odpowiedź #1 dnia: 2009-07-15, 12:27:23 »
W Linuksie nie ma dysków C:, D:, itd.
Dyski są dzielone na fizyczne, a dalej każdy z nich na logiczne.
Na szybko:
Dyski ATA to hd_, SATA to sd_. Dalej numer fizycznego dysku jako litera, czyli np /dev/hda. To identyfikuje FIZYCZNIE cały nośnik.
Partycje podstawowe/rozszerzone numerowane są od 1 do 4, np. /dev/hda1. Dyski logiczne w partycjach rozszerzonych numerowane są od 5 w górę.

Partycja systemowa to /, a wszystkie inne dyski montowane są do katalogów gdzieś w niej (z regóły /mnt/NAZWA). Jeśli zainstalowałeś jakąś prostą dystrybucję, to powinieneś mieć wszystkie dyski już zamontowane.
Aktualnie zamontowane partycje możesz sprawdzić poleceniem "mount".

Co do "cd", to nie podawaj "/Desktop" tylko "Desktop", bo poprzednie oznacza katalog Desktop na partycji systemowej, a nie w aktualnym katalogu. Pisząc "/Desktop" podajesz pełną ścieżkę od /, czyli tzw. root-a (nie mylić z użytkownikiem root :P).

ra-v

  • Gość
Zmiana dysku
« Odpowiedź #2 dnia: 2009-07-15, 15:38:59 »
napisz jaką masz dystrybucje

Cytat: ultr
Partycja systemowa to /, a wszystkie inne dyski montowane są do katalogów gdzieś w niej (z regóły /mnt/NAZWA). Jeśli zainstalowałeś jakąś prostą dystrybucję, to powinieneś mieć wszystkie dyski już zamontowane.
dyski mogą być równieć montowane również w /media/nazwa_dysku/