Nowe posty

Autor Wątek: jakie partycje dla dsl?  (Przeczytany 3157 razy)

F12yQ

  • Gość
jakie partycje dla dsl?
« dnia: 2008-09-17, 09:42:44 »
Autor: F12yQ
Mój komputer to
Procesor:       PII 333MHz
Pamięć Ram:  128MB
Dysk Twardy: 4 Gb
Urzywam Damn Small Linux bootowanego z płytki. Chciałbym zainstalować go na dysk. Dodam że jestem totalnie zielony jeżeli chodzi o Linux'a. Moje pytanie to: Jak i czym podzielić dysk na partycje by nie zmarnować zbyt wiele miejsca na tym i tak nie za dużym dysku. Co to jest swap i czy jest niezbędny? Instrukcja 'step by step' byłayby mile widziana.

Offline mateo86

  • Users
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 647
    • Zobacz profil
jakie partycje dla dsl?
« Odpowiedź #1 dnia: 2008-09-17, 10:16:50 »
Pewnie wiesz ze linuksowy (uniksowy) system plików jest inny niż ten w Windows.

Na upartego w linuksie wystarczą 2 partycje: / (root, katalog główny) oraz swap.
Jednak rozwiązanie te jest niewygodne, bo gdybyś chciał zmienić dystrybucje na inna, to tracisz wszystkie dane.

W Twoim przypadku rozsądne byłoby stworzenie 3 partycji: /, /home oraz swap.

W swoim komputerze nie masz oszałamiającej ilości pamięci ram, więc partycja swap się przyda na pewno. Chociaż nie jest ona niezbędna. Działa ona mniej więcej tak samo jak plik wymiany w Windows. W sieci można znaleźć wiele teorii jaki powinien być rozmiar partycji swap, jednak myślę, że tak na prawdę zależy to od tego, jakie i ile programów chcesz otwierać. Sugeruję dla Ciebie ustawienie partycji swap na rozmiar 64-192MB (większe wartości mogą, choć nie muszą zwalniać system)

Na partycji /home przechowywane będą twoje dokumenty, zdjęcia, pliki konfiguracyjne programów i inne pliki które stworzysz. Więc jej rozmiar zależy od twoich potrzeb.

Na partycji / przechowywane będą  programy i pliki potrzebne do pracy systemu. Czyli im więcej chcesz mieć programów tym większa powinna być ta partycja.


Gdybym dysponował takim dyskiem mój podział zapewne wyglądałby tak:
/ - 3GB
swap - 128 MB