Nowe posty

Autor Wątek: su w debian  (Przeczytany 4835 razy)

sk8boa

  • Gość
su w debian
« dnia: 2008-05-14, 10:39:48 »
Jestem początkującym użytkownikiem linuksa :)
Mam do wyedytowania plik zwierający konfigurację rsnapshot. Jak zalogować się jako root w taki sposób, żeby nie wpisywać tego w konsoli, ale gdzieś indziej w systemie, żebym przy bieżącej sesji nie musiał ciągle wpisywać hasła w różnych miejscach?
Generalnie: otwieram plik /etc/rsnapshot.conf modyfikuję go, ale nie mam uprawnień do modyfikacji. Więc klikam właściwości pliku, chcę zmienić prawa dostępu, zmieniam je, ale po kliknięciu "ok" wyświetla się komunikat "brak dostępu do /etc/rsnapshot.conf,"

:)
Pozdr

Offline Arkadiusz Bednarczyk

  • Linux.pl
  • Administrator
  • Guru
  • *****
  • Wiadomości: 654
    • Zobacz profil
    • Linux.pl
su w debian
« Odpowiedź #1 dnia: 2008-05-14, 10:54:39 »
konsola -> su -> hasło roota -> robisz co potrzebujesz -> exit
--
pozdrawiam
Arkadiusz Bednarczyk
email/jabber: arek@linux.pl

sk8boa

  • Gość
su w debian
« Odpowiedź #2 dnia: 2008-05-14, 11:06:50 »
właśnie pisałem.... jak być rootem nie używając do tego konsoli?....

Precyzując chodzi o to, że nie znam komend których używa się w konsoli do edytowania plików, i w ogóle poruszania się po systemie...

Przy okazji - proszę o link do opisu takich komend (przyda się ich nauka ;) )

jedi1

  • Gość
su w debian
« Odpowiedź #3 dnia: 2008-05-14, 11:33:47 »
spis komend http://www.ss64.com/bash/

do edytowania plików używasz jakiegos edytora tekstu np. vim, nano, emacs, mcedit (najlatwiejszy chyba nano, ale tez najmniej mozliwosci)

a zeby sie na roota zalogowac w X'ach to musisz to zrobic z konsoli poleceniem startx, poniewaz managery logowania typu kdm, gdm blokuja taka mozliwosc z powodu bezpieczenstwa (moze sie da to zmienic, nie wiem)

ale generalnie do roota uzywaj konsoli

arctgx

  • Gość
su w debian
« Odpowiedź #4 dnia: 2008-05-14, 14:10:47 »