Nowe posty

xx Dystrybucja pod HP Omen (6)
2024-03-27, 23:30:08
xx [Poradnik] Wyszukiwanie Sterowników (2)
2024-03-27, 21:08:23
lamp Problem z Linux Lite po instalacji (0)
2024-03-27, 19:50:30
xx Ile pingwinów? (1)
2024-03-27, 08:59:24
xx konfiguracja pale moon (0)
2024-03-24, 21:53:42
xx Plasma 6 w Neonie ssie trochę mniej ... (10)
2024-03-23, 02:38:11
xx problem z instalacja sterowników do karty sieciowej (3)
2024-03-18, 18:10:16
xx Plik abc.001 (1)
2024-03-17, 17:48:27
xx Zlecę dopracowanie programu w MatLab (0)
2024-03-13, 15:28:40
xx Linux Mint 21.3 XFCE brak dźwieku po paru minutach (karta muzyczna zintegrowana) (5)
2024-03-12, 23:07:01

Autor Wątek: Baza gier Open Source  (Przeczytany 11461 razy)

Rysh

  • Gość
Baza gier Open Source
« dnia: 2008-03-05, 23:45:27 »
Baza gier Open Source:
http://osgames.pl

Zapraszam wszystkich do pomocy przy osgames.pl napewno znajdzię się chwilka czasu do opisania swojej ulubionej gry :)

Do osób które udzielają się na innych forach linuxowych miałbym małą prośbę, aby umieścili poniższy kod w swojej sygnaturce :)
Baza gier Open Source: [url]http://osgames.pl[/url]
Jeśli wam się nie chce opisywać to proszę chociaż o zamieszczenie odnośnika do bazy gier na swojej stronie www, blogu itd. :)

Proszę o jakąś krytykę odnośnie strony :)

Pozdrawiam wszystkich zwoleników wolnego oprogramowania :)

  • Gość
Baza gier Open Source
« Odpowiedź #1 dnia: 2008-03-06, 14:04:11 »
Ciekawy projekt. Przydatne takie inicjatywy moim zdaniem.

Ale mam taką jedną uwagę, która raczej dotyczy wszystkich tego rodzaju stron. Gdy baza gier jest mała, to z jednej strony przegląda się ją łatwo i jeśli są w niej ciekawe pozycje, to na pewno idzie je odnaleźć. Z drugiej strony im więcej gier w bazie, tym lepiej. I tu pojawia się problem - gdy baza jest już spora, to w takim gąszczu trudno znaleźć fajną (oczywiście subiektywnie fajną) grę, tym bardziej jeśli szuka się czegoś specyficznego.
W żadnym serwisie tego typu nie zauważyłem nigdy jakiejś porządnej, zaawansowanej wyszukiwarki (najlepiej w tym względzie sprawdza się SF.net, ale i tak daleko mu do ideału...), która brała by pod uwagę nie tylko prosty podział na rodzaj gry (fpp, arcade, rts, rpg i tak dalej), ale pozwalała także odfiltrowywać np. gry 2D, albo uwzględnić podkategorie (fpp na przykład można podzielić na fps, na fpp z elementami rpg, fps+rts, a nawet głębsze podkategorie).
Widzę, że serwis jest jeszcze dosyć mały, więc jest to dobry moment, by stworzyć jakąś szczegółową kategoryzację już teraz (później dodawanie gier do odpowiednich kategorii będzie coraz trudniejsze).

Nie jest to z mojej strony jakieś marudzenie - piszę to z punktu widzenia kogoś, kto nie raz przeglądał tego typu strony i próbował znaleźć coś ciekawego. Gdy gier jest na takiej stronie dużo, to człowiek się zniechęca po przejrzeniu zaledwie kilku procent pozycji i zazwyczaj nie znajduje tego, co by mogło go zainteresować.

Mam nadzieję, że moje uwagi będą pomocne w rozwijaniu serwisu ;)

Rysh

  • Gość
Baza gier Open Source
« Odpowiedź #2 dnia: 2008-03-06, 17:07:19 »
Cytat: tomek-k
Widzę, że serwis jest jeszcze dosyć mały, więc jest to dobry moment, by stworzyć jakąś szczegółową kategoryzację już teraz (później dodawanie gier do odpowiednich kategorii będzie coraz trudniejsze).
W takim razie jaki podział byś proponował?

  • Gość
Baza gier Open Source
« Odpowiedź #3 dnia: 2008-03-06, 17:39:46 »
Cytat: lukaszn
Witaj na stronie poświęconej grom Open Source.
Przydało by się sprawdzenie pisowni przed napisaniem czegokolwiek...

GROM to taka formacja militarna w Polsce, lub taki z jasnego nieba.
kto? co? "gra" (l. poj.)
(stronie poświęconej) komu? czemu? "grom" (jeśli w liczbie mnogiej)
z kim? z czym? (się męczę) "z grą" (tu - znów w liczbie pojedynczej)

Polonistą nie jestem a i odmiana przez przypadki była baaaardzo dawno temu, bo w podstawówce. Ale jak sama nazwa szkoły mówi - są to podstawy.

Przed komentowaniem poprawności gramatycznej czyichś postów, też warto się upewnić, czy przypadkiem nie pisze się bzdur :P


Cytat: "Rysh"
W takim razie jaki podział byś proponował?
Hmm. Ogólnie to myślę, że warto by zasięgnąć opinii szerszej liczby zainteresowanych osób. Ja mogę od siebie co jedynie podać podział panujący wśród gier, w których sam się dobrze orientuję. I do tego taki podział, który subiektywnie uważam za najlepszy ;)

tak z głowy to za wiele nie wykombinuję, ale jak się zastanowię głębiej, to coś tu napiszę więcej na ten temat.

Rysh

  • Gość
Baza gier Open Source
« Odpowiedź #4 dnia: 2008-03-06, 19:32:28 »
W takim razie będe czekał :)

Jak by co to można mnie znaleźć na Freenode #linuksowo :)
I na spokojnie pogadać :)

Pozdrawiam :)

energizer

  • Gość
Baza gier Open Source
« Odpowiedź #5 dnia: 2008-03-06, 21:36:56 »
a co do listy gier to nie widzę vdrift...
www.vdrift.net

Rysh

  • Gość
Baza gier Open Source
« Odpowiedź #6 dnia: 2008-03-06, 22:45:32 »
Skoro nie widać to trzeba dodać ;)

  • Gość
Baza gier Open Source
« Odpowiedź #7 dnia: 2008-03-07, 01:11:15 »
tak na początek, to mi przyszło do głowy, że można skorzystać np. z wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_and_video_game_genres
jednak warto trochę zastanowić się nad tą kategoryzacją - można by coś w niej przerobić (np. bez sensu jest to, że wszystkie gry, w których można się ścigać samochodami, wrzucają do kategorii Vehicle simulation - nie każda gra wyścigowa jest symulacją, a nawet jeśli autor tego podziału nie miał w tym miejscu na myśli symulacji w sensie realizmu, to i tak uważam, że ta nazwa jest myląca - są gry wyścigowe będące symulatorami a są też zręcznościówki). No i byłby to podział ze względu na gatunek.

Do tego do każdej gry można dodać takie kategorie jak ilość graczy (single, multi), platformę systemową, i osobno wziąć pod uwagę kategorię, która w wikipedii jest nazwana "Video game genres by purpose" (ale nie w sensie dosłownym - to co tam jest to jest chyba zbyt szczegółowy podział...).

To może uściślę trochę to wszystko:
Każda gra mogła by posiadać informacje o takich rzeczach jak:
->typ/rodzaj, czy jak to nazwać (strategiczna, zręcznościowa, symulacja (w sensie "udawacz" rzeczywistości), fabularna (rpg), logiczna)
->ilość graczy
->platforma systemowa
->2D/3D/tekstowa/cokolwiek_innego
->coś w stylu tego "Video game genres by purpose" (np. edukacyjna, rozrywkowa - tu chyba zbyt dużego podziału nie będzie)

Myślę, że na początek wystarczy. Każda z tych kategorii może być podzielona bardziej, np. gra strategiczna na turową i czasu rzeczywistego; multiplayer mógłby uwzględniać to czy jest możliwość gry z komputerem czy nie; itp.
Ogólnie nie ma chyba sensu robić zbyt dużego "drzewa" kategorii, bo idzie się w tym później pogubić. Jednak warto dodać np. do kategorii "typ/rodzaj" dużo rodzajów gier i pozwolić wybierać kilka na raz, tak, że na przykład taki VDrift oznaczyć można jako "gra wyścigowa" i "symulacja samochodu" na raz, takiego Tremulousa jako "First person shooter" i "Real time strategy" na raz. Tux racer byłby "gra wyścigowa" i "zręcznościowa".
Niektórym grom oczywiście wystarczy dać tylko jeden rodzaj, ale dla niektórych przyda się więcej.

I można to wszystko przedstawić w postaci takiego drzewa:
gry wyścigowe
gry zręcznościowe
symulacje:
    -samolotów
    -łodzi podwodnych
    -samochodów
    -coś tam
gry strategiczne:
    -rts
    -turówki
    -coś tam
strzelanki
przygodówki
fabularne
sportowe

tyle na razie mi przychodzi do głowy;)
I wtedy każda gra mogła by być przyporządkowana do każdej z tych kategorii, np. gra mogła by być "wyścigowa" i "zręcznościowa". Inna mogła by być "wyścigowa" i "symulacja samochodu" (czyli do gry można przyporządkować zarówno gałęzie wyższe jak i niższe powyższego drzewa - bardzo ułatwia to wyszukiwanie gier wg. kategorii). Do tego dać możliwość np. wyszukania wszystkich symulacji na raz (nie ważne czy to symulacja samochodu czy łodzi podwodnej)


Hmm... trochę późno w nocy jest, więc może nie wszystko jest napisane wystarczająco jasno ;) w każdym razie co sądzisz o czymś takim? Będzie to w ogóle trudne do implementacji?

Rysh

  • Gość
Baza gier Open Source
« Odpowiedź #8 dnia: 2008-03-09, 23:14:41 »
No właśnie tak cały czas myślę nad tym podziałem i nie wiem dokońca jak to zrobić.

Jest gra np foobillard, która jest jednocześnie gra sportowa jak i z opcja multiplayer. W takim wypadku gra mogła by być jednocześnie i w sportowych i sieciowych.

W kazdym razie mozna zrobić tak:
Jest spis taki jak teraz czyli alfabetyczny (z numerem aktualnej wersji i strona projektu) i na gorze cos w stylu filtrowania np "pokaz tylko gry sieciowe".

W sumie teraz tak mysle nad specialnym skryptem do takiego czegoś:
Klikamy na "Dodaj grę." przenosi nas do podania nazwy gry, strony prjektu, krotkiego opisu i wybrania kategori do jakich gra należy.

Osoba która odwiedza strone klika na szukanie zaznacza gry np strategiczne i sieciowe i pokazuje jej gry pod podane kryterium. Po nacisnieciu moze przejsc do opisu lub cokolwiek innego...


Tylko nie wiem czy to przypadkiem nie za późno na taką zmianę...

  • Gość
Baza gier Open Source
« Odpowiedź #9 dnia: 2008-03-10, 01:20:50 »
Cytat: Rysh
Jest gra np foobillard, która jest jednocześnie gra sportowa jak i z opcja multiplayer. W takim wypadku gra mogła by być jednocześnie i w sportowych i sieciowych.
Właśnie o coś takiego mi chodzi.
Chodzi o to, żeby użytkownik mógł określić takie kryteria wyszukiwania, które zawężą wyniki do maksimum - jeśli ktoś szuka sportowych gier dla wielu graczy, to na stronie wyszukiwania określa kategorie "sportowe" oraz "multiplayer".

Cytat: Rysh
W kazdym razie mozna zrobić tak:
Jest spis taki jak teraz czyli alfabetyczny (z numerem aktualnej wersji i strona projektu) i na gorze cos w stylu filtrowania np "pokaz tylko gry sieciowe".
to też jest ciekawe rozwiązanie, ale jeśli kategorii ma być wiele, to i tych filtrów w spisie alfabetycznym musiałoby być wiele.

Cytat: Rysh
W sumie teraz tak mysle nad specialnym skryptem do takiego czegoś:
Klikamy na "Dodaj grę." przenosi nas do podania nazwy gry, strony prjektu, krotkiego opisu i wybrania kategori do jakich gra należy.

Osoba która odwiedza strone klika na szukanie zaznacza gry np strategiczne i sieciowe i pokazuje jej gry pod podane kryterium. Po nacisnieciu moze przejsc do opisu lub cokolwiek innego...


Tylko nie wiem czy to przypadkiem nie za późno na taką zmianę...
Hmm... mi trudno się na ten temat wypowiedzieć - nie wiem jak ten serwis jest zbudowany a i w bazach danych ekspertem nie jestem.

Jednak myślę, że można by to rozwiązać w podobny sposób, jaki jest wykorzystywany na niektórych serwisach z newsami - można by wprowadzić system "tagowania" gier. Jednak z uwagi na fakt, że kategoryzacja gier jest bardziej skomplikowana niż kategoryzacja newsów, to musiało by istnieć kilka "grup" (żeby nie używać znowu słowa 'kategoria') tagów - każda gra musiała by mieć przypisany przynajmniej jeden tag z każdej grupy (jedna grupa to byłby rodzaj/typ gry, druga to ilość graczy, itd.).

Oczywiście nie ma sensu wszystkiego implementować od razu - najpierw stworzyć jakąś prostą strukturę "tagowania", dopiero potem (gdy już będzie wiadomo jak to wszystko wychodzi "w praniu") rozbudować do zakładanej funkcjonalności.
Na przykład na początek można zrobić tylko jedną grupę tagów (np. żeby było łatwo, to niech to będzie ilość graczy) i gdy już się w niej całą strukturę tagowania zaimplementuje, to wtedy można by dodać kolejne grupy. W grupie "ilość graczy" można już zaimplementować proste drzewo:
->jeden gracz
->wielu graczy
   -wielu graczy + boty (komputer)
   -"multiplayer only" (bez komputera)
   -massive multiplayer

(myślę, że określenie czy gra jest sieciowa czy nie, można by dać do osobnej grupy)

Konkretna gra mogła by wybrać np. tag "jeden gracz", "wielu graczy", "multiplayer only" itp. Można by też zrobić tak, że wybierając którąś z podgałęzi "wielu graczy", to automatycznie jest wybierana nadgałąź (czyli jeśli ktoś zaznaczy tag "multiplayer only", to automatycznie grze zostanie przypisany także tag "wielu graczy", co zwiększy elastyczność wyszukiwania).
Oczywiście może się zdażyć, że jakaś gra potrzebuje zaznaczenia tagów "jeden gracz" i "wielu graczy" na raz, więc taka sytuacja też powinna być dozwolona.